Bezvětří, rekord, bezvětří
Letošní Vendée Globe je zatím zajímavá, ale pomalá (až na již druhý 24h rekord). Místo pasátu 3 dny bez větru, následoval krátký pasát a dnes už rovníkové tišiny. Rekord na rovník Alexe Thomsona z roku 2016 má hodnotu 9 dnů a 7 hodin. Dnes je to už přes 10 dnů a na rovník téměř 400 mil.
O kolik vzrostla rychlost jachet IMOCA od roku 2016. O 20, o 30 %? Může být. Přesto rekord na rovník starý 8 let stále platí. Koneckonců absolutní rekord kolem světa Francise Joyona na IDEC Sport je z roku 2017 a platí dodnes. A zajel ho na lodi z roku 2006. I to je na jachtingu krásné. Technika dělá hodně, ale sama nestačí.
Vraťme se ale na Atlantik. Čelo závodu už zase okupuje Sam Goodchild. Proti již zmíněnému Alexu Thomsonovi nevýrazný chlapík, o kterém ale někteří francouzští závodníci říkají, že by se mohl stát prvním nefrancouzským vítězem Vendée Globe. K tomu je samozřejmě ještě velmi daleko, ale na starší lodi, než jede celá špička, si nevede špatně.
Na jeho vedení nic nemění ani již druhý rekord v počtu uplutých mil za 24 hodin. Tentokrát ho v pasátu vytvořil Yoann Richomme. Od 0930 včera, do stejného času dnes uplul 551,84 míle. Rekord Nico Lunvena ze začátku závodu překonal na klidné vodě o 5,24 míle. Na těchto rekordech je vidět mimořádná rychlost moderních foilovacích jachet IMOCA. K vytvoření rekordu stačí běžný pasát a přímý kurz.
Veterán závodu Jean Le Cam ztrácí. Potřebuje se dostat k západu a má to téměř na zaďák. To není rychlý kurz. Rozhodně ale v posledních dnech zaujal. Udělal odvážné rozhodnutí. Ve svých letech si to může dovolit.
Včera ještě letělo čelo startovního pole plnou rychlostí. Na klidné vodě bylo 25 uzlů normou a někteří hlásili i rychlosti přes 30. Dnes je ale situace jiná. Jachty vpředu jsou v tišinách. To je hra na kočku a myš s bouřkovými mraky. Na správné straně jedete, na špatné se stojí. Sam Goodchild zpomalil na 11, druhý Sebastien Simon na 13. Z vedoucích lodí jsou nejvíce na východ. Čím dále na západ, tím by měl být průjezd tišinami snazší. Podle teorie. Ostatní dále na západě jsou ale pomalejší. Richomme 6,5, Dalin 9, Lunven 9 a nejdále na západě Ruyant necelých 7. Taková je situace nyní. To se ale může kdykoli změnit.
Čelo startovního pole je dotahováno dalšími závodníky. Dochází ke kompresi. Lodě na čele první ztrácí rychlost v tišinách. Na druhé straně tišin zase budou první, kdo ji nabere.
Louis Burton, který na začátku týdne opravoval vážné praskliny v lodi, je na 20. místě a pluje rychlostí přes 20 uzlů. Odvážná rychlost na to, že trupu jachty v rozlomení brání rezervní spíry do plachet a nějaká ta vrstva karbonové záplaty.
Problémy s kýlem hlásí Fabrice Amedeo. Nesdělil, o co přesně jde. Hledá cestu, jak vše vyřešit.
Polohu lodí najdete zde.
211
Související články
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Kolik bere vítěz Vendée Globe
Kolik bere vítěz Vendée Globe
Vendée Globe. Sólový nonstop závod kolem světa bez asistence. Nejrychlejší stráví na oceánech kolem 80 dnů, nejpomalejší ještě o polovinu více. Kolik je první cena za takovou dřinu? Jaké jsou prize money v tomto závodě?
Jak si sám opravit zlomený stěžeň
Jak si sám opravit zlomený stěžeň
Znáte tento příběh? Během Vendée Globe 2000 jeden z favoritů Vendée Globe Yves Parlier zlomil stěžeň. V Jižním oceánu. Nevzdal se a vše opravil na kotvě na opuštěném Stewart Island. Samozřejmě sám. Vyrobil si topení do stěžně, aby vytvrdla pryskyřice, místo pece použil své bundy.