Dlouhé plavby
A pojďme se na závěr podívat tam, kde by bylo dobré, se systému zcela vyvarovat. Jsou to dlouhé plavby. Především přes oceány a do míst, kde běžné servisy nejsou dostupné.
Jachta na dlouhé plavby by měla být především jednoduchá. Jednoduchost znamená spolehlivost. Na složitých lodích se mnoho věcí může pokazit. A co se pokazit může, to se pokazí. To všichni víme. Potom se stáváme my otroky věcí, místo toho, aby věci sloužily nám (nefunguje-li na palubě lednice, trávíme čas v přístavech tím, že sháníme opraváře).
Druhá věc, která se týká lodí na dlouhou plavbu, je výrazné zvýšení spotřeby elektrické energie. A to znamená znovu další náklady. Náklady na akumulátory, na zdroje elektrické energie, jako jsou soláry či nejrůznější generátory a samozřejmě i na samotné dobíjení a údržbu. Pouhá investice do systému AST není konečnou investicí.
S AST pouštíme na palubu technologii, která se postará o něco, co bychom měli být schopni udělat sami. Chceme-li plout na plachetnici, měli bychom být schopni vytáhnout plachty a správně je nastavit. Měli bychom toho být schopni jak znalostmi, tak i fyzicky. Pokud na moře přijdou lidé, kteří od počátku budou umět jen pracovat s řídícím monitorem a standardní znalosti jim budou chybět, na moři nebude bezpečněji. Pro ně samotné ne a ani pro ostatní jachtaře.
AST je zajímavou pomůckou, která jistě mnohé uhrane. Nám ostatním nezbývá než bláhově doufat, že i s moderními technologiemi jim zbude dost zdravého rozumu na to, aby se chtěli naučit i standardní (zastaralé) dovednosti.
Assisted Sail Trim na lodích Jeanneau
Loděnice Jeanneau ve spolupráci s výrobcem hardwaru Harken představila novinku, kterou mnozí ocení. Nejméně stejně početná skupina jachtařů ji ihned zavrhne. Jde o Assisted Sail Trim (AST) systém, který změní jachting v pouhopouhé točení kormidelním kolem. A to pouze v případě, že se kormidelník nerozhodne pro zmáčknutí tlačítka AUTO na autopilotu. AST ovládá vytahování a stahování plachet, jejich trim a nakonec i obraty. Na přehledném monitoru před kormidlem si navolíte po vyplutí z maríny vytažení hlavní plachty a sledujete, jak systém pracuje za vás. Ještě genu a jedete. Nyní v první chvíli vytrimujete plachty a zbytek necháte na systému. Ten bude nadále plachty trimovat sám podle toho, jak se vy rozhodnete zatočit kormidelním kolem. Zapnete-li autopilota a vítr změní směr, systém plachty vytrimuje podle potřeby. Je-li na čase obrat, otočíte kormidlem a AST povolí jednu otěž a přitáhne druhou. Plachty nastaví na opačném boku stejně, jako byly před obratem. Na závěr denní vyjížďky poručíte před marínou sbalit plachty a hurá domů. Znuděná manželka bude spokojená, že měla muže pod kontrolou, ale nemusela se namáhat při tom bláznivém přehazování plachet. Táta si zablbnul a nikoho neobtěžoval. Jeanneau má nyní na systém rok monopol.
Vše vypadá jednoduše. Stačí k tomu navýšit dostatečně kapacitu akumulátorů, aby při delší plavbě nedošla šťáva a nebylo třeba neustále dobíjet. Další otázkou je spolehlivost systému. V případě nefunkčnosti by sice stačilo vzít do ruky kliku a jet po staru, ale je otázka, jestli to bude posádka na palubě umět. Již nyní je na palubách charterových i majitelských jachet mnoho skipperů, kteří zvládnou jachtu jen na klidné hladině a ve slabém vánku. Počet takových s novým systémem naroste. A nevsadil bych na to, že bude na moři bezpečněji.