Systém vás zbaví nutnosti práce s klikou. Push button sailing. Chcete vytáhnout plachtu? Dáte výtah na vinšnu a zmáčknete tlačítko, rozmotat genu? To samé. Přitáhnout, povolit? Udělat obrat? Vše je jen o vydání pokynu, Ostatní udělá systém za vás. Stejně tak povolí plachty, pokud je poryv moc silný.
Systém shromažďuje data z lodních přístrojů, včetně gyra, vyhodnocuje je a posílá instrukce vinšnám, které trimují plachty. Protože standardní vinšny neumí otěže povolovat, jsou používány moderní reverzní vinšny Harken, které tuto funkčnost mají.
Na začátku je třeba si uvědomit jeden fakt. Systém nenahradí zručného trimmera. Nejprve je na určitém kurzu plachty třeba vytrimovat a teprve poté je možné spustit AST a nechat ostatní na systému. Neumíte-li správně nastavit plachty, ani AST vám nepomůže. Systém je tu od toho, aby vám usnadnil práci, nikoli proto, aby nahradil vaše nedostatky.
Jak již bylo řečeno, zkoušeli jsme AST v podmínkách, které mají k běžné plavbě hodně daleko. Vítr v poryvech dosahoval rychlosti až 40 uzlů. Za takového větru se musíte plně věnovat kormidlu a nemáte čas na to, abyste se učil obsluhovat displej AST. Z toho důvodu jsme neměli možnost, se se systémem sžít a vyzkoušet jeho silné stránky.
Za plavby v silném poryvovém větru bylo kladem, že AST dokázal vypouštět otěže hlavní plachty ve chvílích, kdy přišel poryv. To bylo příjemné. Většinou nebylo nutné se věnovat otěži hlavní plachty. Kromě chvil, kdy rychlost větru překonala nastavenou hranici systému.
V některých případech bychom však dali přednost přeci jen rychlejší a předvídavější lidské ruce. Na poryv člověk reaguje ve chvíli, kdy přichází, systém až tehdy, když ho zaznamená na přístrojích, tedy na windmetru a na náklonu lodi.
Totéž se dělo ve chvíli, kdy jsme s lodí odpadli. Při vyostření systém plachty přitahoval. Bohužel nebyl čas na to, věnovat se přesnosti trimu. Jakmile se kormidelník zahleděl na plachty a zapomněl na špatné umístění ovládací krabice AST, skřípl si pod ni bolestivě prsty.
Obrat bylo možné po zmáčknutí správného tlačítka udělat pouhým pootočením kormidla. Také to je jistě věc, kterou mnozí jachtaři ocení. Žádná práce s klikou od vinšny, nic.
Nechce-li se kormidelník spoléhat na automatický trim, může plachty trimovat z ovládacího pultíku pomocí tlačítek sám. Pro ty, kteří jezdí na lodi bez pomocníků, to bude velmi oceňovaná možnost.
AST nabízí také automatické stažení a vytažení plachet. Vytažení plachty je velká úspora sil posádky. Kormidelník postaví loď proti větru a plachta jede pomalu nahoru. To je příjemné. V případě stahování mi přijde šikovnější asistent u výtahu, který rychlost stahování přizpůsobí potřebám.
Závěrem
Assisted Sail Trim si mezi jachtaři jistě své příznivce najde. Nesplní všechna očekávání, ale mnohé určitě uhrane možností zvládnout velkou jachtu pouhým točením s kormidlem. Kdo to má takto, ten je tím správným zákazníkem pro AST. Jako je tomu koneckonců na instruktážním videu, kde druhá polovina jachtařského páru nejeví o plavbu lodi žádný zájem.
U mne osobně přetrvává negativní náhled na tuto pomůcku. S plachtami bych si rád pracoval sám, proto mi nic příjemného nepřináší. Očekávám, že AST si najde své příznivce spíše mezi jachtaři, kteří se vydávají na kratší plavby. Mají blíže do maríny kvůli dobíjení akumulátorů a navíc i případný servis je po ruce. Pokud se s AST chcete vydávat a dlouhé plavby, potom počítejte s tím, že systém s elektrickými vinšnami zvýší vaši spotřebu energie. AST potřebuje za provozu cca 3 A. A to samozřejmě znamená nutnost instalace dodatečných akumulátorů.
Na druhou stranu ale mohu pochopit, že se najde dostatek jachtařů, kteří po něčem podobném toužili. Plují v létě za příjemného jachtařského počasí a v silném větru nevyplouvají. AST jim umožní plout na lodi sám, tedy s manželkou a dětmi, a přitom mít loď pod kontrolou. Pro takové podmínky je AST stvořen.
Cena systému je 15 000 EUR.
Více informací zde.