3 200 kg, 512 mil. GBP, 42 let
Čísla popisují příběh, který dlouho běžel přesně podle plánu. Těsně před koncem se však zadrhl. Přitom to vypadalo tak dobře...
Remorkér MV Hamal plul pod vlajkou Tanzánie, posádka byla turecká. V březnu 2015 se zastavil na Tenerife a odtud podle papírů vyplul do západní Afriky. Podle papírů…
Analýza navigačních systémů ukázala, že se během března dělo něco jiného. AIS systém na lodi byl vypnutý, GPS a počítač ale stále zaznamenávaly, kde se v dalších dnech remorkér pohyboval.
8. března MV Hamal vyplul z Tenerife. Nejprve na jih k Africe, ale pak se stočil k západu a vyrazil přes Atlantik. Za 13 dnů přistál v Georgtownu ve Francouzské Guyaně.
Za pět dnů MV Hamal znovu vyplouvá. Dva dny po vyplutí se na moři zastavuje. Na 15 hodin. Co se dělo na palubě?
Pak pokračuje znovu na Tenerife. Zde realita znovu začíná splývat s lodním deníkem. MV Hamal plní své běžné úkoly.
Náklad v bezpečí
Na palubě je ale o 3 200 kg nákladu více, než na začátku března. Je to prvotřídní kokain. Ukrytý v podpalubí.
Remorkér nikam nespěchá. Náklad je bezpečně uložený. Je třeba se pomalu přesunout k místu vykládky. A nevzbudit pozornost. V podpalubí jsou milióny.
Obeplouvá Evropu, míří na západ Skotska. Mezi Orknejemi a Skotskem vplouvá do Severního moře. To není cesta, kudy se drogy běžně pohybují.
Náklad má za sebou 5 500 mil. 5 500 bezpečných mil. Bez potíží. Před sebou posledních 400. Parádní byznys. Na milióny už se dá téměř sáhnout. Všechna ta léta práce. Dřina. Za bakšiš. Ale teď se konečně usmálo štěstí…
Již přišla i kódovaná zpráva s místem předání. Nedaleko německých a holandských břehů…
Nic nenajdou...
100 mil východně od Aberdeenu se to zadrhlo.
Na obzoru se objevil torpédoborec HMS Somerset. Z jeho paluby je spuštěno několik člunů. Blíží se.
Na můstku MV Hamal panuje zmatek a nervozita. Náklad je ale dobře schován. Není proč zmatkovat.
Vojáci s celníky eskortují MV Hamal do Skotska. Za remorkér je zodpovědný turecký kapitán Mumin Sahin a první důstojník Emin Ozmen.
Precizní práce
Celníkům začíná 48 hodin tvrdé práce. Na lodi by drogy měly být. Ale kde?
Prohledáno je celé podpalubí. Nic.
Jsou vyčerpány balastové tanky.
Stále nic.
Celníci navrtávají otvory ve stěnách tanků. Dlouho nic.
Nakonec ale! Bingo!
Na hrotu vrtáku se objevil bílý prášek. Je dohráno.
Později celníci našli i otvor, kterým se drogy do dutiny v tanku dostaly. Otvor byl zavařen a zacementován.Běžně k nenalezení.
Po jeho odkrytí se podařilo objevit 3 200 kg kokainu. Parádní kvalita. Za 512 milionů GBP!
42 let
Nyní má dvojice pašeráků za sebou soud. A to je poslední číslo v názvu článku. Kapitán Mumin Samin má před sebou 22 let v lochu a jeho první důstojník si dá o 2 roky méně.
Riziko podnikání.
A už to vypadalo tak dobře…
3847
Související články
Vítěz Mrduje kápem drogového klanu?
Vítěz Mrduje kápem drogového klanu?
Třiatřicetiletý Miloš Radonjić z Černé Hory čeká v Terstu na vydání do USA. Američané ho viní, že je hlavou kavačkiho klanu, jehož hlavní podnikatelskou aktivitou je transport a prodej kokainu. Radonjić tvrdí: „Jsem nevinný, spletli jste si mě se jmenovcem…“
Kolumbijský sníh a inovace v lodním stavitelství
Kolumbijský sníh a inovace v lodním stavitelství
O reálných či domnělých přínosech drogové prohibice se vedou vášnivé diskuze celé dekády. Jedním z těch spíše nezamýšlených je fakt, že legislativa kolem „zakázaného ovoce“ podněcuje lidského ducha k nebývalým výkonům. O jednom takovém se aktuálně přesvědčila kolumbijská armáda.
Famózní comeback „drogového delikventa“
Famózní comeback „drogového delikventa“
Začátkem loňského roku si vyjel kvalifikaci na OH v Tokiu ve třídě Nacra 17, pár dní na to ho soud poslal za mříže za vážné drogové delikty a praní špinavých peněz. Přesto teď finský jachtař Janne Järvinen slaví úspěchy v nové třídě 69F.