Kolumbijský sníh a inovace v lodním stavitelství
O reálných či domnělých přínosech drogové prohibice se vedou vášnivé diskuze celé dekády. Jedním z těch spíše nezamýšlených je fakt, že legislativa kolem „zakázaného ovoce“ podněcuje lidského ducha k nebývalým výkonům. O jednom takovém se aktuálně přesvědčila kolumbijská armáda.
Společná operace kolumbijského námořnictva a letectva v Tichém oceánu vedla k zadržení největšího poloponorného plavidla za posledních 30 let. Tato nenápadná plavidla používají drogové kartely k přepravě kontrabandu. V tomto případě se jednalo o 3058 kg kokainu, což je jeden z největších úlovků kolumbijského námořnictva.
Námořnictvo informovalo o zadržení plavidla, na jehož palubě bylo 102 balíků o hmotnosti zhruba 30 kilogramů. Hodnotu kokainu kolumbijské úřady odhadly na 103 milionů dolarů. K odhalení plavidla posloužil radar, přičemž letectvu se ještě dostalo blíže nespecifikované mezinárodní podpory. Námořnictvo uvádí, že se mu podařilo plavidlo zadržet navzdory nepříznivým povětrnostním podmínkám. Zadržené zařízení měřilo více než 98 stop (30 metrů) na délku a téměř 10 stop (3 m) na šířku. Jeho obsluhu obstarávaly tři osoby. Po zadržení uvedly, že je k cestě donutil kartel.
Zajištěným osobám operace armády přišla velmi vhod, podle vyjádření námořnictva totiž k zadržení došlo ve chvíli, kdy plavidlo začalo nabírat vodu otvorem v oblasti motoru. Drogový trajekt šel nakonec přes snahu armády ke dnu.
S těmito typy plavidel se kolumbijské bezpečnostní složky poprvé setkaly v roce 1993. Nejprve je považovaly za netradiční výletní lodě. K prvnímu zadržení takového plavidla na moři došlo v roce 1994. Celkem námořnictvo uvádí, že za 30 let zadrželo a zabavilo 228 poloponorných a ponorných zařízení.
V roce 2009 byl v Kolumbii i s podporou námořnictva schválen zákon, který kriminalizuje používání, konstrukci, komercializaci, držení a přepravu poloponorných nebo ponorných zařízení v civilním sektoru. Tresty za překročení tohoto zákona se pohybují v rozmezí od šesti do 14 let vězení.
460
Související články
Ajatolláhové plánují militarizaci Antarktidy
Ajatolláhové plánují militarizaci Antarktidy
Íránské námořnictvo zvažuje, že v blízké budoucnosti vyšle do Antarktidy flotilu válečných lodí. Uvedla to íránská státní agentura Tasnim News, podle níž byl tento záměr také důvodem pro nedávnou změnu v okružní plavbě íránských lodí kolem světa, která se místo Panamským průplavem vinula Magellanovým průlivem.
Britská vojenská loď se stala terčem sabotáže
Britská vojenská loď se stala terčem sabotáže
Loď HMS Glasgow určená k ochraně letadlových lodí a plavidel s jaderným arsenálem se stala terčem úmyslného poškození. Zbrojní společnost BAE Systems nyní vyhodnocuje míru poškození a rozsah potřebných oprav.
Nejodvážnější dvoutrupé vize současnosti
Nejodvážnější dvoutrupé vize současnosti
Plovoucí galerie, solární elektrárna či foiler s tvary (a skoro i rychlostí) neviditelné stíhačky. Lodní stavitelství patří mezi obory, kde se inovace a technologie uplatňují rychle a přirozeně. Dnes to platí i o katamaránech. Co se aktuálně děje na rýsovacích prknech lodních návrhářů?