Voda v lodi, do podpalubí teče
Většina z nás se plaví na charterových lodích, kde máme jen minimální vliv na to, v jakém technickém stavu lodě jsou a jak dobře je o ně postaráno. U starších lodí je logicky větší riziko, že se může něco nečekaně pokazit. Dnové ventily (seacocky) postupem času zkorodují a jednotlivé spoje přestávají dobře těsnit. Snadno se může stát, že při kontrole zjistíme, že máme vodu pod podlážkami.
Co s tím?
Obecná rada zní, že je dobré v první fázi vodu ochutnat, abychom mohli určit, jestli se jedná o vodu sladkou nebo slanou. Pokud bude voda sladká, pravděpodobná příčina bude v rozvodech sladké vody, v netěsnosti nádrží apod. Slaná voda indikuje problém buď u ventilů, kudy může voda prosakovat dovnitř, nebo může být příčina ve špatně těsnícím uchycení kýlu.
Sladká nebo slaná?
Na poslední plavbě se mi stalo, že jsem každý den nacházel pod podlážkami vodu. V první fázi jsem ji ochutnal a sám pro sebe si ji označil za vodu slanou a hledal příčinu u „zdrojů“ slané vody. Neobjevil jsem nic. Každé ráno jsem vypumpoval pomocí ruční bilge pumpy podobné množství vody. Při monitorování objemu vody, která se do lodi dostává, je dobré si počítat, kolikrát bylo třeba zapumpovat, než se všechna voda vyčerpala. Když si pak počet pumpnutí zapíšete každý den do lodního deníku, snadno můžete porovnávat, jestli se problém zhoršuje, nebo zůstává stejný.
Nakonec jsem objevil, že bylo málo dotažené těsnění na záďové sprše a voda při používání sprchy stříkala dovnitř do lodi a protékala celou lodí. Došlo mi to potom, co jsme po několika dnech doplnili vodu, posádka se konečně osprchovala podle svých představ a já ráno vypumpoval výrazně větší množství vody.
Problém tedy je, že může být obtížné vodu identifikovat jako sladkou nebo slanou. Nám netěsnila voda sladká, ale tím, že protékala celou lodí, která je většinou celá prosolená, svoji chuť výrazně změnila.
Špunty
Pokud k nějaké větší netěsnosti dojde, je dobré být připraven. Menší netěsnost dobře vyřeší teflonová páska společně se klasickou stříbrnou lepenkou. A pokud se jedná o selhání ventilů, rychloměru, či sladkovodních rozvodů? Je dobré být na tuto situaci připraven. Některé lodě mají u každého ventilu připravený tzv. wooden plug pin – dřevěný kolík. Ten je pak možný v případě selhání ventilu rovnou natlouct do díry. Případně je pak na lodi alespoň sada těchto dřevěných kolíků a vy tak máte alespoň něco, co můžete použít. Technologie jdou ale dál a na trhu už je možné sehnat různé gumové trychtýře, které zpravidla pracují mnohem efektivněji, než klasické dřevěné kolíky. Tento systém se nazývá TRUPLUG a pracuje velmi spolehlivě. Přikládám odkaz na zajímavý test Yachting Monthly, kde zkoušejí různé způsobu ucpání díry v lodi. Mimochodem celkem dobře funguje i obyčejná mrkev. Dá se tak říci, že vegetariáni mají v tomto ohledu vyhráno J
4670
Související články
Jaký je výkon bilge pump?
Jaký je výkon bilge pump?
V prvním díle článku o bilge pumpách jsme si řekli, že skutečný výkon čerpadel je výrazně menší, než je uváděno. To však nestačí, je třeba si říci přesná čísla.
Kolik nateče vody do podpalubí
Kolik nateče vody do podpalubí
Kolik nateče do podpalubí lodě vody za minutu? Záleží na velikosti otvoru a jeho hloubce pod hladinou. Jsou to překvapivá čísla. A zapomeňte na to, že by to bilge pumpa dokázala zvládnout.
Správná velikost bilge pumpy pro vaši loď
Správná velikost bilge pumpy pro vaši loď
Po obecnější článcích o bilge pumpách, jejich ztrátách výkonu a instalaci, jsme se konečně dostali ke konkrétní velikosti bilge pumpy na vaši loď.