showTop
× Search
Vikingský nájezd po 1000 letech
Jan Koukal
/ Kategorie: Zajímavosti

Vikingský nájezd po 1000 letech

Evropskými vodami se po mnoha staletích opět plaví tradiční vikingská loď. Sice je kromě plachet vybavena i elektrickým pohonem, ale jinak je Saga Farmann věrnou kopií lodi Klastad, která se potopila v roce 998. Jejím cílem je Istanbul a smyslem říční plavby skrze kontinent má být mimo jiné osvěžení „starého přátelství“ mezi Skandinávií a Tureckem.

Dvacet metrů dlouhá a šest metrů široká Saga Farmann byla postavena v letech 2015 až 2018. Za iniciativou stojí loďařská nadace Oseberg Vikingarv (OVA), která plavbu vnímá také jako příležitost k sebepropagaci, neboť ve svém portfoliu má více autentických replik vikingských lodí.

Saga Farmann po tisíci letech navazuje na cestu norského krále Haralda III. z Toensbergu do Istanbulu. Harald III. Hardråde byl pravděpodobně nejslavnějším členem varjažské gardy byzantského císaře v Konstantinopoli. Tato garda se skládala výhradně z Vikingů, alespoň ve svých počátcích, a byla známá a obávaná pro svou bezpodmínečnou poslušnost a věrnost císaři.

Loď Klastad byla objevena už v roce 1893, ale vyzvednuta byla až v roce 1970. Postavena byla z dubového, borového a bukového dřeva a dnes je vystavena v muzeu Slottsfjellmuseet v Toensbergu. Její repliku nadace postavila tak, aby mohla uskutečňovat dálkové plavby. Na palubě veze brousky a další dobové zboží, které posádka cestou prodává či vyměňuje za proviant.

Po překonání Baltu loď do kontinentální Evropy vstoupila v německém Lübecku. Po vnitřních vodních cestách popluje až do Černého moře, přičemž překoná více než 100 zdymadel. Většinu cesty stráví v německých říčních kanálech a především na Dunaji. Přechod na říční plavbu byl spojen s úpravou takeláže kvůli nízkým mostům.

Prvním úsekem byl kanál Labe-Lübeck. Trasa částečně kopíruje starý Stecknitzský kanál, který byl dokončen v roce 1398 jako jeden z prvních svého druhu v Evropě. Poté následoval úsek kanálem Elbe-Seitenkanal s vodním výtahem Scharnebeck s převýšením přibližně 40 metrů. Dalšími kanály se loď dostala na Rýn a s pomocí vlečného plavidla doplula proti proudu do Mohuče, kde zakotvila uplynulý víkend.

Z Mohuče do Regensburgu popluje rovněž kanály. Především kanálem Mohan-Dunaj dokončeným v roce 1992. Z Regensburgu bude na loď čekat 2380 kilometrů plavby po Dunaji do Černého moře. Historické bavorské město loď opustí 11. června, přičemž další zastávkou bude Budapešť, kam má Saga Farmann doplout o 14 dní později. Během tohoto úseku bude loď nejblíže českým hranicím - možnost zahlédnout ji třeba v Pasově či Linci se tedy nabízí někdy v tomto intervalu. Přesnou polohu lodi je možné sledovat na marinetraffic.com po zadání jména lodi či kódu 257081140.

Předchozí článek Na solárních křídlech s virtuální kotvou
Další článek Kdo má přednost?
Vytisknout
375

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu