showTop
× Search
Na solárních křídlech s virtuální kotvou
Jan Koukal

Na solárních křídlech s virtuální kotvou

Mladá francouzská společnost Millikan navrhla nový katamarán M9 o délce 9,5 metru, jehož dva elektromotory o souhrnném výkonu 50 koní jsou poháněny výhradně solární energií. Předváděcí verze by měla být hotová letos na podzim. Pořizovací cenu výrobce odhaduje přibližně na 250 tisíc eur (5,9 milionu korun).

Solární panely lodi M9 fungují v přístavu jako zastřešení a boční krytí kokpitu, zatímco za plavby se boční panely mohou coby křídla nastavit také do horizontální polohy. Tato křídla jsou z obou stran vybavena solárními panely, takže mohou získávat energii i z odrazu slunce od hladiny. S roztaženými křídly se efektivita celé soustavy zvýší o 20 procent. Podle výrobce bude loď energeticky plně soběstačná.

Na samotné soláry může loď plout rychlostí šest uzlů, s pomocí baterií je možné dosáhnout cestovní rychlosti devíti uzlů po dobu dvou až tří hodin. Maximální rychlost je pak 12 uzlů. Nezpochybnitelnou výhodou této lodi je, že v přístavu posádka nemusí hledat elektrický sloupek. Loď se spolehlivě sama dobíjí i u toho nejzaostalejšího mola.

Motorizaci obstarají dva elektromotory BlueNav, každý o výkonu 15 kW. Vítanou pomůcku představuje fakt, že propelery lze zatáhnout do trupu, což usnadní manévry v přístavu. Vše, co souvisí s motory, tedy baterii, nabíječku či měnič, lze spravovat a monitorovat i na dálku pomocí jednoduché aplikace Victron Energy. Jejím prostřednictvím lze také sledovat výkon solárních modulů.

Millikan navrhl plavidlo jako rodinnou loď pro víkendové výlety. Uvnitř se nacházejí dvě kajuty s šesti, respektive sedmi lůžky, koupelna a salón. Autorem návrhu je studio Vincent Lebailly Yacht Design. Solární katamarán se staví v Chantier naval de la Passagère.

Další vychytávkou je virtuální kotva, pro niž se výrobce rozhodl ve jménu ochrany mořského dna. Loď M9 je tak vybavena funkcí, která loď udržuje v pevné poloze s pomocí přesné GPS a počítačem podporovaného řízení motoru, aniž je třeba spustit fyzickou kotvu. Spotřeba virtuální kotvy má být téměř nulová, přičemž systém takto prý může udržovat loď na místě i několik dní.

 

Předchozí článek Ellen MacArthur se opět vydá do závodu kolem Islandu
Další článek Vikingský nájezd po 1000 letech
Vytisknout
482

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu