I v přístavu je možné potopit loď…
Angelina Charter má v poslední době trochu pech na klienty. Před dvěma týdny potopená jachta u Milny, nyní nová jachta Dufour 470 (2023) v Bolu. Situace v Bolu je na videu docela brutální. A posádka nikde?
Na úvod bych chtěl uvést, že nikdo nejsme k chybám imunní. Vždyť mýlit se je lidské… Na druhou stranu bychom jako skippeři měli dělat první i poslední, abychom podobným situacím, jako je tato na videu, zabránili. Ta loď tam stála jako sirotek uprostřed frontové linie...
Začneme přístavem v Bolu. Část určená pro navštěvující jachty není příliš krytá. A to jsme zvolili mírná slova. Přístav je víceméně otevřený z celého jižního sektoru. Jachta Dufour 470 Pura Vida stála u mola, které není kryté vůbec.
Ten den foukalo slabé jugo, které s nocí rychle sílilo až na 20 uzlů. Celé by se to dalo klasifikovat jako úspěšný pokus o sebevraždu jachty Pura Vida. Jak jsme již uvedli, přístav není z tohoto sektoru krytý a je jasné, že za jugo je molo nepoužitelné.
Varuje-li předpověď před jugem, nemohu si vybrat toto molo v přístavu Bol. pokud jsou ostatní místa plná, zamířil bych na Hvar do Vrbosky, která je nedaleko. Předpovědi jsou dnes vynikající a pro všechny dostupné. Navíc v místě, kde je mobilní signál.
A pak jsou tu v kontextu celé situace drobnosti. Mám-li stát u mola, které je takto nechráněné, na místo zacouvám, abych případným vlnkám (nikoli takovýmto vlnám) vystavoval příď a nemlátily mě do ploché zádě. A springy bych táhl z příďového a záďového vazáku, nikoli ze středu lodě. Dlouhé springy dokážou lépe absorbovat vlny než příďové a záďové lano. Ale znovu dodávám vlny řádově menší, než vidíme na videu.
Závěrem
Ta loď tam neměla co dělat. Je-li riziko, juga, nemohu si přeci stoupnout k molu, které je z jihovýchodu nekryté. Stoupnu si na místo, které je bezpečné. Že jsme uvázáni u mola neznamená, že jde o bezpečné stání.
3242
Související články
Prolomené molo v maríně Betina na Murteru
Prolomené molo v maríně Betina na Murteru
V maríně Betina se prolomilo betonové molo a zmizelo v hlubině. Některé lodě zachránila přetržená záďová lana, jedna jachta se potopila, posádku se podařilo zachránit.
Co to je CAPE index a proč je dobré to vědět
Co to je CAPE index a proč je dobré to vědět
Bouřka znamená nebezpečí. Proto je dobré vědět, že nebezpečí bouřek hrozí. Indikátorem rizika bouřek je právě CAPE index. Hodnoty CAPE indexu najdete například ve Windy.
Motorový člun těžce zranil plavkyni
Motorový člun těžce zranil plavkyni
Na Murteru v Betině 72letý Němec na gumáku s motorem cca 150 metrů od břehu nalétl na 47letou plavkyni a těžce ji zranil.