Osvědčená aplikace Boating Europe
Žijeme v době aplikací. Bez dostatečného množství aplikací, ani ránu. Platí to i na lodi. Pro začátek si představíme oblíbenou aplikaci Navionics Boating Europe HD – 1491,30 Kč (890,77 Kč Boating Europe), kterou stojí za to mít.
Začneme upozorněním, že ani sebelépe vypadající aplikace nenahradí mapu. To je dobré si vštípit do hlavy, než začnete navigovat na tabletu a telefonu.
Při charterových plavbách plujete pokaždé na jiné lodi a musíte se stále znovu seznamovat s dalšími a dalšími navigačními přístroji. Místo abyste použili manuál, se nakonec spokojíte s tím, že plotter ukazuje jen polohu. Abyste se této nepříjemnosti vyhnuli, můžete si pořídit vlastní navigaci do tabletu či telefonu. Oblíbeným modelem je Boating Europe HD (pro tablety) od Navionics (případně Boating Europe pro telefony).
Mapové pokrytí
Aplikace zahrnuje mapy téměř celé Evropy, včetně tureckého pobřeží, Černého a Kaspického moře. Vyňaté je jen Dánsko, Velká Británie a Channel Islands. Na absenci Channel Islands je třeba si dát pozor. Může nepříjemně překvapit. Kanáry a Madeira jsou také mimo, s tím se ale snadno smíříme.
Jednoduchost
Zdroj Navionics
Zmáčknutí bílé šipky v modrém poli vlevo dole vás vrátí do vaší pozice.
Nejrozšířenější lodní navigační aplikace zaujme svou přehledností a jednoduchostí. To je to, co je především třeba. Stovky funkcí, které někteří nabízejí, jsou sice hezké, velká část jachtařů je však nepoužije a jen dělají ovládání složitější. Jednoduchost aplikace Navionicsu je hlavním kladem.
Zoomování na mapě je jednoduché a rychlé. Kružítko na měření vzdálenosti pracuje intuitivně, jen jsem nenašel možnost měřit vzdálenost na více kroků. K tomu je ale možné použít jednoduché zadávání tras.
Volba trasy
Zdroj Navionics
Volba trasy v automatickém režimu, který hledá optimální trasu na základě dostupné hloubky.
Při zadávání trasy jsou k dispozici dvě možnosti. Jednak přímá trasa z bodu A do bodu B, za druhé pak automatická volba trasy, která je závislá na nastaveném ponoru a dostupné hloubce. Tedy to, po čem někteří již dlouho volali („K čemu mi je trasa, když se GPS nevyhne útesům?“) Pro ty, kdo nedokážou přečíst hloubku na mapě, užitečná pomůcka. Pro zadání trasy stačí klepnout a podržet. Jednoduché a intuitivní… Stejně snadné je přesouvání trasových bodů.
Pro potřeby automatické volby trasy je třeba správně zadat údaje o lodi, tedy především ponor. Dále aplikace dokáže počítat dle zadaných hodnot také spotřebu a samozřejmě ETA. To ale není nic složitého.
Zobrazení
Zdroj Navionics
Překrytí mapy satelitním snímkem
Klasické zobrazení námořní mapy je možné překrýt satelitní fotografií, nebo mapou zobrazující terén na souši. Satelitní obrázek je nepřehledný, což není vinou aplikace. Užitečný může občas být obrázek terénu. Dále je k dispozici detailní mapa hloubek SonarChart. Detail je dobrý, ale při standardní navigaci je lepší méně podrobná mapa, která tolik neruší.
V případě potíží se zrakem je k dispozici Easy View verze zobrazení s většími písmeny.
Přílivové oblasti
Zdroj Navionics
Příliv a odliv v konkrétním místě.
V přílivových vodách jsou v aplikaci i proudy a výšky hladin a to nejen aktuální, ale i budoucí. K informacím se dostanete snadno po kliknutí na značku proudu nebo výšky hladin.
Stáhnout si můžete také předpověď počasí a vítr na chvíle příští.
Na závěr všeho ještě jedno důležité tlačítko, kterým se ihned dostanete do své aktuální polohy. To se hodí, ne?
Závěrem
Boating Europe HD je velmi povedená aplikace, která je založená na tom, že v jednoduchosti je síla. Je možné ji doporučit. Cena aplikace pro telefon je velmi poutavá, ale ani ve verzi pro tablety není přemrštěná. Vzhledem k mapovému pokrytí…
Aplikaci nejdete zde. Více o Navionics zde.
16813
Související články
Pro plánování plavby stále papírová mapa
Pro plánování plavby stále papírová mapa
Během dvou desetiletí jsme se ocitli v digitálním světě. Platí to i o jachtingu. Navigujeme mapovým plotterem, nebo dokonce telefonem. Je však stále oblast, kde je papírová mapa téměř nezastupitelná. Jde o plánování plavby.
Když je dnes doba alternativních přístupů...
Když je dnes doba alternativních přístupů...
Pravdou je, že zde na Lodních novinách se poslední dobou razí jen jeden a nebojím se to říct, mainstreamový pohled na vedení lodi na moři. Sám jsem si na sobě v posledních letech všiml relativní kostnatění, používání stále stejných postupů a naučených pouček. Jsou mezi námi ale tací, kteří se nebojí alternativních pohledů na dějiny, na vědu, na svět jako takový. Tak proč nejít touto cestou i v jachtingu?
Kontrolujte si na charterové jachtě hloubkoměr, jinak…
Kontrolujte si na charterové jachtě hloubkoměr, jinak…
Přebíral jsem charterovou jachtu od pracovníka, kterého znám. Na závěr obligátní kontrolní otázka: „Od jaké hladiny ukazuje hloubkoměr?“ První den jsem se s jeho odpovědí spokojil…