showTop
× Search
Protože je stále dost těch, kteří se s plachetnicemi snaží o nemožné, rozhodli jsme se pro vás vyhledat podjezdové výšky chorvatských mostů. Pokud vám tam budou nějaké mosty chybět, napište nám. Pošlete nám lokalitu, která vám v našem seznamu chybí a případně i výšku daného mostu, pokud ji znáte. A ještě jedno upozornění. Pokud najdete na internetu, že vaše loď má výšku stěžně 16,3 metru, určitě se nevydávejte pod most Ždrelac, který má uvedenu výšku 16,5 m. Nezapomeňte, že na vrcholu stěžně máte ještě instalovanou VHF anténu a sondu větroměru. Ta může mít výšku dalších 0,5 m (některé jsou i delší) a její cena by vás mohla překvapit. V případě, že více zdrojů uvádí rozdílnou výšku mostu, uvádíme tu nižší, případně uvedeme více zdrojů. Všechny uvedené údaje jsou orientační a neobviňujte nás z lámání svých stěžňů. Za informace neručíme. Podívejte se ještě do mapy. Vy jste kapitáni. Mosty jsou seřazeny podle své vzdálenosti k rovníku.   ...

Poslední videa


Závodní jachting

O kolik je možné zlepšit rekord kolem světa?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Ostatní regaty

O kolik je možné zlepšit rekord kolem světa?

Držitel sólového rekordu kolem světa Francois Gabart má na vodě nový trimaran. Je postavený proto, aby vylepšil stávající rekordy. O kolik je možné zlepšit rekord v plavbě kolem světa?

Příběh nového trimaranu, na kterém se začalo pracovat hned poté, co Gabart vytvořil svůj sólový rekord, byl sám o sobě dramatický. Během stavby trimaranu se hlavní sponzor Macif rozhodl, že už nebude v podpoře pokračovat a rozestavený stroj zůstal stát s nejistou budoucností. Gabartovi se nakonec podařilo získat nového sponzora, kterým je výrobce kosmetiky SVR Lazartigue.

Nový trimaran patří do kategorie 100 stop dlouhých vícetrupých jachet třídy Ultim. Designérem je studio VPLP, ke spolupráci byla přizvána ihvězda posledních let Guillaume Verdier. Výroba si vyžádala 150 000 hodin práce. Cena těchto jachet se neuvádí, ale pohybuje se kolem 20 mil. EUR.

Image
Při pohledu na nový trimaran ihned padne do oka absence kokpitu. Z důvodu snížení odporu vzduchu jsou všechny ovládací prvky schovány v podpalubí a jediné, co vykukuje nad palubu jsou dvě kapky připomínající kabiny tryskových letadel. To je místo, odkud kormidelník může vidět na palubu. Se stoupající rychlostí jachet létajících na foilech se dnes řeší aerodynamika jachet, která dříve byla všem naprosto lhostejná.

Gabart věří, že s novou lodí (a pořádnou porcí štěstí) je možné vylepšit stávající rekord kolem světa o 5 – 10 dnů. To by znamenalo, že by měl takový rekord hodnotu 30 – 35 dnů. Taková ale bude teorie, výpočty udělané na základě polárního diagramu jachty a běžné meteorologické situace. V reálu může být situace úplně jiná. Poslední rekordní pokusy na stejné trati s plnou posádkou skončily nezdarem, trimarany Sodebo Ultim i Maxim Edmond de Rothschild se musely kvůli poškozením po srážkách ve vysokých rychlostech s UFO vrátit domů.

Ve hře o oceánské rekordy je nyní nejvíce jachet v historii. Vedle SVR Lazartigue Francoise Gabarta je to Sodebo Ultim Thomase Covilla, Maxi Edmond de Rothschild vedený dvojicí Franck Cammas a Charles Caudrelier, dále je tu Actual (bývalý rekordní Macif Francoise Gabarta) Yves Le Bleveca, nový trimaran Banque Populaire Armela Le Cléac´h a samozřejmě držitel absolutního rekordu v plavbě kolem světa (s posádkou) IDEC Sport veterána Francise Joyona. Trochu stranou je největší ze závodních trimaranu Spindrift dlouhý 40 metrů, který však nesplňuje pravidla třídy Ultim a je nyní trochu na vedlejší koleji. Chtěl bych také připomenout, že většina těchto trimaranů (až na Spindrift) se chystá na první sólový závod na trimaranech kolem světa v roce 2023.

Foto: B-Philippe - CDK Technologies

2582

Testy

Technika plavby

Vyhledat

Nejbližší události

«říjen 2025»
poútstčtsone
293012345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Na horu