showTop
× Search
Je páteční odpoledne a vracíte se s charterovou lodí do domovské maríny. Potřebujete nabrat palivo, ale před benzínkou je stádo lodí. Víte, jak se s jachtou postavit na místě , aby byla stabilní a měli jste minimum starostí? Často jsou v grupě před pumpou vidět jachtaři, kteří se snaží s lodí stát na místě s přídí proti větru. Fouká vítr a příď jachty je snášena tu vpravo a tu zase vlevo. Kormidelník má plné ruce práce. Stále musí sledovat dění kolem, stále se musí snažit jachtu srovnat. Řešení je přitom snadné. S jachtou je možné stát na fleku s minimem práce a pozornosti. Lodní šroub je umístěn u zádi plachetnice. Pokud tedy zařadíme mírnou zpátečku (záleží na síle větru), motor podrží záď proti větru a vítr sfoukne příď po větru. To je pozice, ve které je jachta stabilní. Stačí tedy stočit jachtu zádí proti větru (pokud to neuděláte, stočí se časem sama) a zařadit mírný zpětný chod. Jachta stojí na místě a nemusíte stále trojčit s motorem. Vyzkoušejte a uvidíte...

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Poslední videa


Závodní jachting

Na domácím hřišti
Daniel Vodička
/ Kategorie: Vende Globe

Na domácím hřišti

O 3,5 dne se Yoanu Richommovi podařilo vylepšit rekord Armela Le Cléac´h u mysu Horn z roku 2016. Vedoucí trojice Vendée Globe je od Štědrého dne v Atlantiku. Tedy na oceánu, který dobře zná. Dalo by se říci, že jsou na domácím hřišti.

Představte si, že se máte vydat na plavbu z Francie k mysu Horn. To je 7000 námořních mil. Odvážná plavba plná nebezpečenství, překážek, bouří i míst bez větru. Plavba, kterou by ČANY jistojistě ocenila medailí s nápisem: HRDINA. Rozhodně by to nebyla plavba po vlastním dvorku.

Závodníci při Vendée Globe se na to dívají jinak. Jakmile minete Horn a zahnete vlevo, jste doma. Ne tedy docela doma, ale skoro. Jste tam, kde to znáte. Sice až v tom nejvzdálenějším cípu zahrady tam, kde zahrada přechází v divoký prales, ale v místech, kam už líté šelmy zamíří jen sporadicky.

Je to jiný úhel pohledu nás, pro které je plavba do Karibiku přistáním na Měsíci a těmi, kteří hrají na největším hřišti, které je dnes k dispozici.

Richomme má rekord

Foto Yoann Richomme

Foto Yoann Richomme

Radost
Nový rekord od startu Vendée Globe k mysu Horn má hodnotu 43 dny, 11 hodin a 25 minut. Jeho držitelem je Yoann Richomme, který překonal 8 let starý nejlepší čas Armela Le Cléac´h o 3 dny, 13 hodin a 9 minut.

Držitelem rekordu se ale snadno mohl stát i Charlie Dalin, který proplul kolem slavného mysu jen o 9 minut a 30 sekund později. Solidní vyrovnanost, když mají za sebou 2/3 světa. Zároveň jde o nejtěsnější průjezd v historii závodu. V roce 2012 dělilo u Hornu Francoise Gabarta od druhého Armela Le Cléac´h 80 minut.

Oba proplouvali kolem mysu na dohled a za denního světla. Yoann Richomme, který je nováčkem Vendée Globe, si průjezd viditelně užíval. Na třetím místě minul mys Sebastien Simon se ztrátou 700 mil. Připomínám, že se mu daří držet třetí místo navzdory tomu, že má ulomený foil na pravoboku.

Jak to vypadá dále?

Image
Vedoucímu duu se zatím výstup Atlantikem na sever daří. Richomme vede, Dalin ztrácí 35 mil. Oba již plují nad 40°jižní šířky, opustili tedy řvoucí čtyřicítky. Momentálně směřují do středu tlakové níže, po jejíž zadní straně by se měli vyvézt téměř k Rio de Janeiru Tam obvykle následuje náročnější pasáž, kdy je třeba se přes nevyzpytatelnou tranzitní zónu dostat do pasátu. To znamená zamířit k východu a k severu se stočit až ve chvíli, kdy je zaručeno rychle projetí v pasátu kolem jihoamerické pevniny na sever. Zdá se, že vedoucí dvojici by měly podmínky na jižní polokouli vycházet.

Podobně by na tom mohl být i třetí Seb Simon. K využití plného potenciálu své lodě potřebuje vítr z pravoboku a ten by mohl v následujících dnech mít. A rozhodně ho bude mít v pasátu jižní i severní polokoule. Hůře na tom zřejmě budou jeho pronásledovatelé, tedy Thomas Ruyant a skupina za ním. Ti by mohli u Falkland uváznout v bezvětří.

Rekord v cíli

V současné chvíli se zdá pravděpodobné, že padne 8 let starý rekord závodu i v cíli v Les Sables. Dnes má vedoucí dvojice na Armelův výkon náskok cca 3,5 dne. U rovníku byl Le Cléac´h 61. den. Tento čas nejspíše bude překonán s dostatečnou rezervou. A pak bude záležet na tom, jak bude závodníkům nakloněna Azorská tlaková výše, jak daleko bude nutné plout k západu.

Otázky do budoucna jsou tedy dvě. O kolik bude překonán rekord závodu a kdo bude nakonec rychlejší. Zatím to vypadá na napínavý souboj až do cíle.

Polohu lodí najdete zde.

 

1050

Testy

Technika plavby

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu