showTop
× Search
Protože je stále dost těch, kteří se s plachetnicemi snaží o nemožné, rozhodli jsme se pro vás vyhledat podjezdové výšky chorvatských mostů. Pokud vám tam budou nějaké mosty chybět, napište nám. Pošlete nám lokalitu, která vám v našem seznamu chybí a případně i výšku daného mostu, pokud ji znáte. A ještě jedno upozornění. Pokud najdete na internetu, že vaše loď má výšku stěžně 16,3 metru, určitě se nevydávejte pod most Ždrelac, který má uvedenu výšku 16,5 m. Nezapomeňte, že na vrcholu stěžně máte ještě instalovanou VHF anténu a sondu větroměru. Ta může mít výšku dalších 0,5 m (některé jsou i delší) a její cena by vás mohla překvapit. V případě, že více zdrojů uvádí rozdílnou výšku mostu, uvádíme tu nižší, případně uvedeme více zdrojů. Všechny uvedené údaje jsou orientační a neobviňujte nás z lámání svých stěžňů. Za informace neručíme. Podívejte se ještě do mapy. Vy jste kapitáni. Mosty jsou seřazeny podle své vzdálenosti k rovníku.   ...

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Jak bez práce dotáhnout mooring?

Jak bez práce dotáhnout mooring?
Daniel Vodička

Jak bez práce dotáhnout mooring?

Na zádi lana zkrácená na půl metru od mola a na přídi supí svalovec, který se snaží neúspěšně napnout mooring. Už jste to viděli?


Nebo ještě lépe. Za kormidlem muž znající taje manévrování s loděmi lehce zkouší napětí vyvazovacích lan, zatímco na přídi bojuje s mooringovým lanem jeho žena. Pochybující o tom, že toto je vysněná dovolená roku.

Přitom může být vše tak snadné…

Přijedeme k molu. Pomocníkovi na břehu podáme návětrné vyvazovací lano (to je důležité) a stabilizujeme loď na motoru s kormidlem stočeným proti větru. Vyvazovací lano necháme delší. Klidně o 2 metry.

Nyní je čas na mooring

Pomocník přebírá mooringové lano a jde s ním na příď. Na přídi ho lehce dotáhne (více není třeba, budeme se později dotahovat dozadu). Současně si na zádi kormidelník vyváže druhé záďové vyvazovací lano.

Mooring je uvázaný, pomocník přichází na záď a chytá se jednoho z vyvazovacích lan. Kormidelník bude mít na starosti druhé.
Pohled za záď a ujištění se, že žádné lano není napnuté v blízkosti propeleru. Nyní kormidelník zařadí zpátečku. Uvidí, jak se loď chová a může přidat plyn. Vyvazovací lana se uvolní a oba s pomocníkem je dotáhnou.

Pokud nebyl odhad správný a loď je vyvázaná daleko od mola, bude třeba mooring povolit. Je to jedna cesta na příď navíc. S žádným lanem se ale není třeba prát.

Ještě rada na závěr. Pokud jste citliví na ruce, vezměte si na práci s mooringem rukavice. Někdy je porostlý škeblemi a jinými rucervoucími živočichy. Neberte si jachtařské rukavice, ale obyčejné pevné rukavice pracovní.

Další rady najdete v knize Přístavní manévry, případně na našich kurzech.

15056

Vyhledat

Nejbližší události

«říjen 2025»
poútstčtsone
293012345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Na horu