Jak bez práce dotáhnout mooring?
Na zádi lana zkrácená na půl metru od mola a na přídi supí svalovec, který se snaží neúspěšně napnout mooring. Už jste to viděli?
Nebo ještě lépe. Za kormidlem muž znající taje manévrování s loděmi lehce zkouší napětí vyvazovacích lan, zatímco na přídi bojuje s mooringovým lanem jeho žena. Pochybující o tom, že toto je vysněná dovolená roku.
Přitom může být vše tak snadné…
Přijedeme k molu. Pomocníkovi na břehu podáme návětrné vyvazovací lano (to je důležité) a stabilizujeme loď na motoru s kormidlem stočeným proti větru. Vyvazovací lano necháme delší. Klidně o 2 metry.
Nyní je čas na mooring
Pomocník přebírá mooringové lano a jde s ním na příď. Na přídi ho lehce dotáhne (více není třeba, budeme se později dotahovat dozadu). Současně si na zádi kormidelník vyváže druhé záďové vyvazovací lano.
Mooring je uvázaný, pomocník přichází na záď a chytá se jednoho z vyvazovacích lan. Kormidelník bude mít na starosti druhé.
Pohled za záď a ujištění se, že žádné lano není napnuté v blízkosti propeleru. Nyní kormidelník zařadí zpátečku. Uvidí, jak se loď chová a může přidat plyn. Vyvazovací lana se uvolní a oba s pomocníkem je dotáhnou.
Pokud nebyl odhad správný a loď je vyvázaná daleko od mola, bude třeba mooring povolit. Je to jedna cesta na příď navíc. S žádným lanem se ale není třeba prát.
Ještě rada na závěr. Pokud jste citliví na ruce, vezměte si na práci s mooringem rukavice. Někdy je porostlý škeblemi a jinými rucervoucími živočichy. Neberte si jachtařské rukavice, ale obyčejné pevné rukavice pracovní.
Další rady najdete v knize Přístavní manévry, případně na našich kurzech.
14344
Související články
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?
Z pohody do krizovky v řádu vteřin
Z pohody do krizovky v řádu vteřin
Zajíždíte do přístavu. Vítr fouká od zádě, vše je naprosto pod kontrolou. Stačí jediná chyba a najednou je tu krizová situace. Velké poučení o tom, jak málo stačí ke vzniku krizovky.
Zkusíme to, uvidíme
Zkusíme to, uvidíme
Vypadá to, že skipperovi scházel při zajíždění na místo jakýkoli plán. Zřejmě vplul mezi lodě a doufal, že to nějak dopadne. A nakonec to i dopadlo.
Jak využít zabrzdění u mola?
Jak využít zabrzdění u mola?
Couvám k molu a zabrzdím. Loď se zastaví. Je to vše, nebo mohu brzdění využít mnohem lépe, pomoci si proti větru, nebo posunout záď dle přání a potřeby? Může být zabrzdění víceúčelové, takříkajíc multifunkční? Na jachtě s jedním listem kormidla ano a znamená to velkou pomoc.
Jak zajet sólo na toto místo?
Jak zajet sólo na toto místo?
Včera jsme si rozebrali jednoduchou možnost, jak z místa vyplout. Dnes se podíváme, jak na místo jednoduše zajet i v případě, že jsem na palubě sám.