showTop
× Search
Teploty 22 – 23°C, moře stále koupací, lodí jen jako šafránu a jejich ceny přívětivé. Slunečný týden, dva, tři. Připlutí do přístavu není třeba plánovat. A jiní turisté? Zaslechl jsem, že jednoho opozdilce zahlédli ve Vodici… Ideální čas na plavbu po v létě vyblázněném Jadranu. Chorvatská města, městečka, přístavy, ostrovy, zátoky. To vše má co nabídnout. Pokud se tam nepohybujete ve stádu hledajícím krásu z Instagramu. Tři podzimní týdny ukazují, že stále to může vypadat podobně jako kdysi. Připlujete na Kornati a potkáte 6 jachet. Pracovní lodě odvážejí vybavení restaurací, Murteřané se lopotí ve svých olivových hájích. Probíhá sběr, bude se vyrábět olej. Na molu v Tribunji jsme třetí lodí. Vyvazujeme se bokem. V Šibeniku nocujeme dvě. Myslím jachty. V Malém Iži vedle nás jeden motorák rybářů. V konobě jsme sami. V Prvić Luka bylo narváno. Čtyři jachty. V Šepurine žádná. V Chorvatsku je babí léto. Od druhého...

Znáte vítr na Jadranu

Na oceánu je vítr anonymní. Bývá závislý na tlakovém gradientu, a to jak směr, tak i síla. Ve Středomoří je situace jiná. Každý vítr zde má své jméno, svou jasnou charakteristiku. Podle názvu...

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Jak bez práce dotáhnout mooring?

Jak bez práce dotáhnout mooring?
Daniel Vodička

Jak bez práce dotáhnout mooring?

Na zádi lana zkrácená na půl metru od mola a na přídi supí svalovec, který se snaží neúspěšně napnout mooring. Už jste to viděli?


Nebo ještě lépe. Za kormidlem muž znající taje manévrování s loděmi lehce zkouší napětí vyvazovacích lan, zatímco na přídi bojuje s mooringovým lanem jeho žena. Pochybující o tom, že toto je vysněná dovolená roku.


Přitom může být vše tak snadné…


Přijedeme k molu. Pomocníkovi na břehu podáme návětrné vyvazovací lano (to je důležité) a stabilizujeme loď na motoru s kormidlem stočeným proti větru. Vyvazovací lano necháme delší. Klidně o 2 metry.

Nyní je čas na mooring

Pomocník přebírá mooringové lano a jde s ním na příď. Na přídi ho lehce dotáhne (více není třeba, budeme se později dotahovat dozadu). Současně si na zádi kormidelník vyváže druhé záďové vyvazovací lano.

Mooring je uvázaný, pomocník přichází na záď a chytá se jednoho z vyvazovacích lan. Kormidelník bude mít na starosti druhé.
Pohled za záď a ujištění se, že žádné lano není napnuté v blízkosti propeleru. Nyní kormidelník zařadí zpátečku. Uvidí, jak se loď chová a může přidat plyn. Vyvazovací lana se uvolní a oba s pomocníkem je dotáhnou.

Pokud nebyl odhad správný a loď je vyvázaná daleko od mola, bude třeba mooring povolit. Je to jedna cesta na příď navíc. S žádným lanem se ale není třeba prát.

Ještě rada na závěr. Pokud jste citliví na ruce, vezměte si na práci s mooringem rukavice. Někdy je porostlý škeblemi a jinými rucervoucími živočichy. Neberte si jachtařské rukavice, ale obyčejné pevné rukavice pracovní.

Další rady najdete v knize Přístavní manévry, případně na našich kurzech.

14344

Vyhledat

Nejbližší události

«říjen 2024»
poútstčtsone
30123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
Na horu