showTop
× Search
Je páteční odpoledne a vracíte se s charterovou lodí do domovské maríny. Potřebujete nabrat palivo, ale před benzínkou je stádo lodí. Víte, jak se s jachtou postavit na místě , aby byla stabilní a měli jste minimum starostí? Často jsou v grupě před pumpou vidět jachtaři, kteří se snaží s lodí stát na místě s přídí proti větru. Fouká vítr a příď jachty je snášena tu vpravo a tu zase vlevo. Kormidelník má plné ruce práce. Stále musí sledovat dění kolem, stále se musí snažit jachtu srovnat. Řešení je přitom snadné. S jachtou je možné stát na fleku s minimem práce a pozornosti. Lodní šroub je umístěn u zádi plachetnice. Pokud tedy zařadíme mírnou zpátečku (záleží na síle větru), motor podrží záď proti větru a vítr sfoukne příď po větru. To je pozice, ve které je jachta stabilní. Stačí tedy stočit jachtu zádí proti větru (pokud to neuděláte, stočí se časem sama) a zařadit mírný zpětný chod. Jachta stojí na místě a nemusíte stále trojčit s motorem. Vyzkoušejte a uvidíte...

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Poslední videa


Závodní jachting

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Testy

Jak spí sóloví jachtaři

Jak spí sóloví jachtaři
Daniel Vodička

Jak spí sóloví jachtaři

Kolem spánku sólových jachtařů se traduje spousta nepravd. Jak to vlastně s jejich spánkem je? Jsou schopni se během závodu vůbec vyspat?

Fatalismus

Nejprve se podíváme na to, jak vůbec mohou spát. Pro sólového jachtaře je běžná určitá forma fatalismu. Musí jet a musí spát. To znamená, že se také musí smířit s tím, že k nějaké kolizi dojít může. Vychází ale z předpokladu, že pravděpodobnost je velmi malá…

Maximální možná opatrnost

To ale neznamená, že neudělá vše proto, aby se jakékoli nehodě vyhnul. Na menších jachtách jsou automatické identifikační systémy AIS a aktivní radarové odražeče, které v případě zachycení radarového signálu ho odešlou zpět zesílený. Na radarové obrazovce se objeví výrazné echo.

Aktivní odražeč je schopen upozornit na zachycení radarového signálu a stejně je schopen avizovat plavidla, u kterých hrozí nebezpečí kolize i AIS.

Na větších jachtách je k dispozici také radar. Také u něho je možné si nastavit alarm, který upozorní na blížící se nebezpečí.

V případě nebezpečí kolize dokážou všechny tyto přístroje před ní varovat.

Spánek divokého zvířete

Strávíte-li na palubě jachty dostatek času, váš spánek se přizpůsobí vašim potřebám. Ačkoli spíte, vnímáte. Vnímáte vlny, vnímáte zvuky, vnímáte změny náklonu, vnímáte rychlost lodi. Jakmile se něco změní, jste vzhůru a kontrolujete situaci. Čím více času na lodi strávíte, tím jste citlivější.

Závodní sóloví jachtaři jsou v tomto směru divokými šelmami, které odpočívají v temném lese. Vnímají i ve spánku.

Na ostří nože

Jsou okamžiky, kdy není na spánek ani pomyšlení. To jsou například závody Figaro, nebo jakékoli pasáže kdy přechází nestabilní počasí. V takových chvílích jedou závodníci na ostří nože. Spí jen minimálně. Stále si ale musí zachovat zdravou mysl, která je schopná reagovat. Musí dokázat najít hranici, kam až mohou jít, ale za kterou se už nesmí pouštět. Tuto hranici hledá každý individuálně.

Někdo ji pozná. Někdo si vede záznamy, kolik času věnoval spánku. Michel Desjoyeaux (dvojnásobný vítěz Vendée Globe) například hrál sudoku. Pokud nezvládal určitou úroveň, tak věděl, že je čas na spánek.

Najít hranici, za kterou se nesmí jít, je základní dovednost sólového jachtaře. Musí znát ostří nože. Své lodi i sám sebe.

Stabilní podmínky

Ve stabilních podmínkách je čas na spánek. Pokud je vítr stálý co do směru a síly, není problém vše nastavit a zdřímnout si. Loď jede na autopilota, který je nastaven ve WIND módu a je možné spát. Je možné spát 2 hodiny, v případě nutnosti i více. Jachta mezitím pluje plnou rychlostí dále.

Nestabilní podmínky

Jsou-li podmínky nestabilní, není možné si dovolit luxus dlouhého spánku. Pak přicházejí na řadu krátká dvacetiminutová zdřímnutí. Zde zase u někoho fungují vnitřní hodiny, jiní se neobejdou bez budíku. Ale ani ten nemusí zafungovat vždy. Při jedné Route du Rhum například narazil vedoucí muž závodu Alex Thomson do ostrova Guadeloupe. Budík nestačil.

Při těchto krátkých zdřímnutích většinou není problém upadnout do hlubokého spánku, protože tělo je již velmi unavené. Dvacet minut na plnohodnotné nabrání sil nestačí, ale výrazně pomůže.

Rozvrhnout síly

Při dlouhém závodě je třeba plánovat odpočinek i s ohledem na podmínky v budoucnu. Pokud vím, že další dva dny budou krizové, musím odpočívat nyní. Teď je třeba nabrat síly.

Naopak se teď mohu vyšťavit více, pokud mě čeká další dva dny pohodový kurz, který autopilot bez problémů zvládne.

 

7164

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu