showTop
× Search
Je páteční odpoledne a vracíte se s charterovou lodí do domovské maríny. Potřebujete nabrat palivo, ale před benzínkou je stádo lodí. Víte, jak se s jachtou postavit na místě , aby byla stabilní a měli jste minimum starostí? Často jsou v grupě před pumpou vidět jachtaři, kteří se snaží s lodí stát na místě s přídí proti větru. Fouká vítr a příď jachty je snášena tu vpravo a tu zase vlevo. Kormidelník má plné ruce práce. Stále musí sledovat dění kolem, stále se musí snažit jachtu srovnat. Řešení je přitom snadné. S jachtou je možné stát na fleku s minimem práce a pozornosti. Lodní šroub je umístěn u zádi plachetnice. Pokud tedy zařadíme mírnou zpátečku (záleží na síle větru), motor podrží záď proti větru a vítr sfoukne příď po větru. To je pozice, ve které je jachta stabilní. Stačí tedy stočit jachtu zádí proti větru (pokud to neuděláte, stočí se časem sama) a zařadit mírný zpětný chod. Jachta stojí na místě a nemusíte stále trojčit s motorem. Vyzkoušejte a uvidíte...

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Poslední videa


Závodní jachting

Gitana 18, 250 000 hodin práce
Daniel Vodička

Gitana 18, 250 000 hodin práce

Bude rychlejší než nejrychlejší trimarany Ultime. Jak ustřelí  svým soupeřům? Překoná rekord okolo světa? O kolik? V září by měl být na vodu spuštěn nejnovější trimaran třídy Ultime Gitana 18. Detaily jsou zatím tajné…

Jen návrh nové lodě, design, výpočty zabraly 50 000 hodin práce. Jen pro porovnání, u předchozího trimaranu Gitana 17 to bylo 35 000 hodin práce.

Na stavbu nové lodě, která by měla být schopná létat nad hladinou téměř ve 100 % času, se pak počítá s dalšími 200 000 člověkohodinami.

Na designu spolupracoval interní tým Gitana s Guillaumem Verdierem. Pro účely návrhu nové lodě posloužily i údaje z 300 sensorů, kterými byl prošpikován předchozí Gitana 17. Gitana 18 bude mít na palubě senzorů 450. Cílem je, aby si loď sama řekla, kdy už je namáhání dost, kdy už to „bolí“.

Trimaran je nyní kompletován v loděnici CDK. Hotový by měl být v září. Již 26. října by se měl postavit na start Café L´OR (doublehanded závod přes Atlantik, dříve Transat Jacques Vabre).

1170

Testy

Technika plavby

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu