showTop
× Search
Jirka Pacák při plavbě z Šibeniku na Maltu zajel také do Černé Hory, respektive do Boky Kotorské. Jak vypadala úřední mašinérie při plavbě mimo Evropskou unii? V Dubrovníku v přístavu Gruž v budově se žlutým čtvercem a velkým Q šlo vše hladce. Nejprve kapitanát, kde jen okopírovali crew list, a pak policie s doklady. A celnice. Ta opět kopírovala ostošest. Vše ale šlo rychle, zdržel nás víc nákup chleba a vody. V Dubrovníku má úřad otevřeno nepřetržitě. „Už se nikde nezastavujte,“ zdůraznil úředník. Na cestě je sice ještě poslední chorvatský přístav Molunat, ale po odhlášení tam není zastávka možná. Chorvaté odplutí hlídají. V Boce Kotorské Plavba podél pobřeží byla v klidu, jen jsme si občas pomohli motorem překonat fleky nicotného větru. Za poloostrovem Prevlaka začíná hluboký záliv Boka Kotorská. Celou Boku jsme motorovali proti slabšímu protivětru. Byla noc, chladno, a chtěl jsem už mít nohy pod dekou. Po jedné hodině v noci a...

Jak zabránit nehodě

Stáčíte se v maríně do mezery v řadě lodí. Už to vypadá, že se mezi ně nevejdete. Rohem zádi se řítíte na bok stříbrného 18 m dlouhého motoráku a škody na majetku a sebevědomí vidíte již...

Poslední videa


Závodní jachting

Konec rekordního pokusu, Sodebo nemá kormidlo
Daniel Vodička
/ Kategorie: Jules Verne Trophy

Konec rekordního pokusu, Sodebo nemá kormidlo

V Jižním oceánu, až daleko na jihu téměř v oblasti plovoucího ledu končí rekordní pokus v plavbě kolem světa trimaranu Sodebo Ultim. Thomas Coville se svými muži přišel o kormidlo na centrálním trupu. V další plavbě Jižním oceánem není možné pokračovat.

Také druhý pokus této zimy týmu Sodebo o zisk Jules Verne Trophy končí. Východně od Kerguelenových ostrovů až na 53°jižní šířky přichází trimaran o kormidlo na středním trupu. Další pokračování v rekordním pokusu je nemožné. Tým udělal obrat a míří na sever k Austrálii. Zatím není jasné, do kterého přístavu. Primární ale v tuto chvíli je, klidit se z cesty níži, kterou mají za zády. Vítr v níži by měl v poryvech přesahovat 50 uzlů. To nejsou na poraněnou loď ideální podmínky.

Ve francouzském Lorientu se mezitím připravuje tým techniků na odlet do Austrálie. Je třeba vše zabalit, rezervní kormidlo, ale i další nezbytnosti. I když jachtařské obchody najdete všude na světě, díly na Ultime trimarany obvykle nevedou. Vše je třeba zapakovat s sebou.

Ani druhý rekordní pokus týmu Sodebo tedy nebude úspěšný. A pro Sodebo to znamená také konec nadějím, že by se něco podařilo ještě tuto zimu. Nějaký čas zaberou opravy, následně je nutné s lodí doplout zpět do Francie. Dříve než za měsíc se to nezvládne a potom bude třeba detailní kontrola celého trimaranu. Za sebou bude mít plavbu kolem světa. Vhodná doba na vyplutí s únorem končí.

To však nemusí znamenat, že rekord trimaranu IDEC Sport vydrží další rok. V Bretani čeká na ideální počasí trimaran SVR Lazartigue Francoise Gabarta. I ten už tuto zimu dvakrát vyplul. Jednou se vracel z technických důvodů, podruhé otočil kvůli změněné předpovědi.

Jen pro zajímavost. Trimaran Sodebo končil svůj rekordní pokus v oblasti, kde se teplota vody pohybovala jen kolem 2°C a teplota vzduchu se horkotěžko vyšplhala na 4°C. Tak vypadá léto v Jižním oceánu.

Polohu trimaranu najdete zde.

A rozhodně si přehrajte video u článku, stojí za to.

1027

Testy

Technika plavby

Jak zabránit nehodě

Stáčíte se v maríně do mezery v řadě lodí. Už to vypadá, že se mezi ně nevejdete. Rohem zádi se řítíte na bok stříbrného 18 m dlouhého motoráku a škody na majetku a sebevědomí vidíte již...

Vyhledat

Nejbližší události

«říjen 2025»
poútstčtsone
293012345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Na horu