showTop
× Search
Je páteční odpoledne a vracíte se s charterovou lodí do domovské maríny. Potřebujete nabrat palivo, ale před benzínkou je stádo lodí. Víte, jak se s jachtou postavit na místě , aby byla stabilní a měli jste minimum starostí? Často jsou v grupě před pumpou vidět jachtaři, kteří se snaží s lodí stát na místě s přídí proti větru. Fouká vítr a příď jachty je snášena tu vpravo a tu zase vlevo. Kormidelník má plné ruce práce. Stále musí sledovat dění kolem, stále se musí snažit jachtu srovnat. Řešení je přitom snadné. S jachtou je možné stát na fleku s minimem práce a pozornosti. Lodní šroub je umístěn u zádi plachetnice. Pokud tedy zařadíme mírnou zpátečku (záleží na síle větru), motor podrží záď proti větru a vítr sfoukne příď po větru. To je pozice, ve které je jachta stabilní. Stačí tedy stočit jachtu zádí proti větru (pokud to neuděláte, stočí se časem sama) a zařadit mírný zpětný chod. Jachta stojí na místě a nemusíte stále trojčit s motorem. Vyzkoušejte a uvidíte...

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Poslední videa


Závodní jachting

Konec rekordního pokusu, Sodebo nemá kormidlo
Daniel Vodička
/ Kategorie: Jules Verne Trophy

Konec rekordního pokusu, Sodebo nemá kormidlo

V Jižním oceánu, až daleko na jihu téměř v oblasti plovoucího ledu končí rekordní pokus v plavbě kolem světa trimaranu Sodebo Ultim. Thomas Coville se svými muži přišel o kormidlo na centrálním trupu. V další plavbě Jižním oceánem není možné pokračovat.

Také druhý pokus této zimy týmu Sodebo o zisk Jules Verne Trophy končí. Východně od Kerguelenových ostrovů až na 53°jižní šířky přichází trimaran o kormidlo na středním trupu. Další pokračování v rekordním pokusu je nemožné. Tým udělal obrat a míří na sever k Austrálii. Zatím není jasné, do kterého přístavu. Primární ale v tuto chvíli je, klidit se z cesty níži, kterou mají za zády. Vítr v níži by měl v poryvech přesahovat 50 uzlů. To nejsou na poraněnou loď ideální podmínky.

Ve francouzském Lorientu se mezitím připravuje tým techniků na odlet do Austrálie. Je třeba vše zabalit, rezervní kormidlo, ale i další nezbytnosti. I když jachtařské obchody najdete všude na světě, díly na Ultime trimarany obvykle nevedou. Vše je třeba zapakovat s sebou.

Ani druhý rekordní pokus týmu Sodebo tedy nebude úspěšný. A pro Sodebo to znamená také konec nadějím, že by se něco podařilo ještě tuto zimu. Nějaký čas zaberou opravy, následně je nutné s lodí doplout zpět do Francie. Dříve než za měsíc se to nezvládne a potom bude třeba detailní kontrola celého trimaranu. Za sebou bude mít plavbu kolem světa. Vhodná doba na vyplutí s únorem končí.

To však nemusí znamenat, že rekord trimaranu IDEC Sport vydrží další rok. V Bretani čeká na ideální počasí trimaran SVR Lazartigue Francoise Gabarta. I ten už tuto zimu dvakrát vyplul. Jednou se vracel z technických důvodů, podruhé otočil kvůli změněné předpovědi.

Jen pro zajímavost. Trimaran Sodebo končil svůj rekordní pokus v oblasti, kde se teplota vody pohybovala jen kolem 2°C a teplota vzduchu se horkotěžko vyšplhala na 4°C. Tak vypadá léto v Jižním oceánu.

Polohu trimaranu najdete zde.

A rozhodně si přehrajte video u článku, stojí za to.

1175

Testy

Technika plavby

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu