Nebezpečí při odplouvání přes příďový spring
Tlačí-li vítr vaši jachtu bokem na molo a vy musíte odplout, je nejlepší si pomoci příďovým springem. Jde o bezpečný manévr, který však při špatném postupu také může mít rizika. Na ta se nyní zaměříme.
O tom, jak se odplouvá přes příďový spring, jsme již psali mnohokrát. Kde mohou nastat chyby? Ze zkušeností, které mám z kurzů, které jsem vedl, jde především o nejistotu a nedorozumění. Pomineme-li tedy možnost, že se nám protahovaný volný konec springu kousne v kruhu, nebo u pacholete.
Odplouvání přes příďový spring
Ve stručnosti zopakujeme, co budeme dělat. Poslední lano, které budeme používat, bude příďový spring. Tahneme ho od příďového vazáku na průběžno kolem pacholete zpět na vazák. Horní konec springu neuvazujeme, jen ho zafixujeme kolem vazáku a volný konec držíme v ruce.
Fendry máme na přídi, zařadíme přední chod, spring napneme, kormidlo máme stočené k molu. Vlivem prop wash (máme jachtu s jedním listem kormidla), jde příď k molu, záď se vzdaluje od mola. Jakmile je dostatečně daleko, zařadíme zpátečku, uvolníme spring a couváme od mola. Je to jednoduché a bezpečné.
Kde se dělají chyby
Nerozhodnost
Nejprve začneme s nerozhodností. Máme zařazenou zpátečku, záď je dostatečně daleko od mola a můžeme začít couvat. Zpátečku je třeba zařadit rychle, aby nám vítr znovu nenatlačil záď k molu.
Místo toho často vidíme, že kormidelník z předního chodu, který tlačil záď od mola, nejprve vyřadil, počkal a pak teprve zařadil pomalu zpětný chod.
Co toto váhání může způsobit? V silném větru se nám rychle začne záď znovu stáčet k molu, to může celý manévr zhatit.
Důležitá je tedy rychlost zařazení zpátečky.
Uvázaný spring na vazáku
Druhým problémem může být uvázaný druhý konec springu na vazáku. Jakmile začneme couvat, pomocník na přídi nemá mnoho času na povolení springu. Zavázaný konec může způsobit, že se lano nepodaří včas povolit a jachta bude stržena lanem zpět na molo.
Špatný rozkaz od kormidelníka
Je zařazený přední chod. Kormidelník by už pomalu chtěl začít couvat a zařve na příď: „Povolit spring!“ Pomocník na přídi kupodivu uposlechne hned. Jenže kormidelník stále nezařadil zpátečku. Jachta se začne dřít přídí o molo.
Jednoduchým řešením je, že kormidelník s pomocníkem se dohodnou na tom, že pomocník začne stahovat lano, když se uvolní. Není třeba vydávat žádný příkaz.
Zaseklé lano
Nakonec je tu problém se zaseklým lanem. Na uvolňovaném laně se udělá uzel, ten se kousne v kruhu, kterým lano protahujete. V té chvíli je třeba dát vědět kormidelníkovi, aby stihl jachtu zastavit. Nezastavíme-li, lano jachtu strhne zpět a ta narazí přídí do mola.
Jistě se ještě může najít mnoho dalších problémů, ale tyto jsou nejčastější a lze jim poměrně snadno zabránit.
690
Související články
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?
Vyplutí z maríny při bočním větru
Vyplutí z maríny při bočním větru
Pokud vyplouváme s lodí v maríně od mola v bočním větru, klíčové je pro nás záďové návětrné lano. Díky němu jsme schopni držet loď stabilně a mezitím odvázat ostatní lana pro bezpečné odplutí. To už je snad pro všechny ohraná písnička. V článku se ale zaměříme na jiný detail vyplouvání, který nám také často umí situaci značně zkomplikovat. Ten přichází o chvilku později.
Mohu-li, couvám
Mohu-li, couvám
Říjnová plavba po Chorvatsku umožňuje stát pravidelně s lodí u mola bokem. Co jindy je možné jen u benzínové pumpy, jde v říjnu skoro kdekoli. Nejjednodušší způsob stání u mola. Většina zajíždí k molu na přední chod. Já raději couvám.
Kurzy přístavních manévrů na katamaranu 2025. Poslední místa
Kurzy přístavních manévrů na katamaranu 2025. Poslední místa
Preferujete-li na své dovolenkové plavby katamaran, máme pro vás poslední volná místa na jarním kurzu přístavních manévrů v Chorvatsku. Všechny letošní kurzy byly beznadějně vyprodané a na příští rok zbývají jen jednotlivá místa. Asi to děláme dobře...
Bezpečné přistání v bočním větru
Bezpečné přistání v bočním větru
Klasická stresová situace. Přistáváte u mola, pár lodí již tam stojí a fouká boční vítr. Co dělat, aby bylo přistání klidné a bezpečné? Dnes se podíváme na situaci, kdy máme prostor na delší couvání.