Bezpečné přistání v bočním větru
Klasická stresová situace. Přistáváte u mola, pár lodí již tam stojí a fouká boční vítr. Co dělat, aby bylo přistání klidné a bezpečné? Dnes se podíváme na situaci, kdy máme prostor na delší couvání.
Představte si městské nábřeží, ke kterému máte nacouvat. Například Tribunj. Je odpoledne a vane severozápadní maestral 15 – 17 uzlů. Máte prostor na to, abyste couvali z větší dálky. Jak na to?
Musíte začít couvat z pozice, která je proti větru vůči místu, kde chcete stát. A couváte s kormidlem vytočeným po větru. Kolik? To je dáno silou větru a rychlostí, kterou plujete.
Při couvání se příď stáčí opačným směrem, než je vytočené kormidlo. V tomto případě má tedy příď tendenci se tlačit proti větru. Díky tomu nemůže být větrem sfouknuta. Příď vytočeným kormidlem „vyšprajcujete“ proti větru.
S vytočeným kormidlem nyní jachta couvá k molu a přitom splouvá po větru. Vy směřujete k molu tak, abyste se ve chvíli, kdy jste u mola, nalepili na vedle stojící jachtu. Jakmile jdou fendry na fendry, měli byste již stát, aby fendry nemohly vyskočit.
Jste opřeni o vedle stojící jachtu a vítr nemá možnost vás sfouknout. Tím získáte čas na vyvázání návětrného lana (červené), stočení kormidla proti větru a zařazení předního chodu (u jachet s dvěma listy kormidla není nutné kormidlo vytáčet a stačí zařadit přední chod). Vaše jachta nyní stojí na návětrném vyvazovacím laně, přední chod a vytočené kormidlo ji tlačí od mola a přídí proti větru. Teď máte čas na vyvázání mooringu.
Mnoho podobných rad najdete v knize Přístavní manévry. Nebo můžete navštívit naše kurzy v Praze na Vltavě.
6237
Související články
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?
Vyplutí z maríny při bočním větru
Vyplutí z maríny při bočním větru
Pokud vyplouváme s lodí v maríně od mola v bočním větru, klíčové je pro nás záďové návětrné lano. Díky němu jsme schopni držet loď stabilně a mezitím odvázat ostatní lana pro bezpečné odplutí. To už je snad pro všechny ohraná písnička. V článku se ale zaměříme na jiný detail vyplouvání, který nám také často umí situaci značně zkomplikovat. Ten přichází o chvilku později.
Mohu-li, couvám
Mohu-li, couvám
Říjnová plavba po Chorvatsku umožňuje stát pravidelně s lodí u mola bokem. Co jindy je možné jen u benzínové pumpy, jde v říjnu skoro kdekoli. Nejjednodušší způsob stání u mola. Většina zajíždí k molu na přední chod. Já raději couvám.
Z pohody do krizovky v řádu vteřin
Z pohody do krizovky v řádu vteřin
Zajíždíte do přístavu. Vítr fouká od zádě, vše je naprosto pod kontrolou. Stačí jediná chyba a najednou je tu krizová situace. Velké poučení o tom, jak málo stačí ke vzniku krizovky.
Zkusíme to, uvidíme
Zkusíme to, uvidíme
Vypadá to, že skipperovi scházel při zajíždění na místo jakýkoli plán. Zřejmě vplul mezi lodě a doufal, že to nějak dopadne. A nakonec to i dopadlo.