showTop
× Search
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit. Čelo startovního pole je západně od Kanárů. Nerovná stopa, která se od Madeiry klikatí za zádí vedoucí Holcim-PRB, jasně ukazuje, že vítr v posledních hodinách nebyl stabilní. Hodně byl ovlivněn mraky jeho směr i síla. V takových okamžicích je snadné uvíznout v bezvětří pod mrakem, jako se to stalo Samu Goodchildovi. Rychlý závodník si dal na 30 minut pauzu. Nestabilní podmínky jsou vidět i na rychlostech vedoucí skupiny. Lunven 14,4 uzlu, Goodchild 19,1, Richomme 8,9,  Ruyant 13,4 a například Simon jen 5,2 uzlu. Vítr nyní vane N – NW kolem 13 uzlů a bude slábnout. Nejrychlejší mají před sebou 500 mil ve slabém větru, než se dostanou na úrovni Kapverd do pasátu. Znamená to dalších 500 mil neustálé pozornosti, hledání větru. Nevypadá to na...

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Bezpečné přistání v bočním větru

Bezpečné přistání v bočním větru
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Bezpečné přistání v bočním větru

Klasická stresová situace. Přistáváte u mola, pár lodí již tam stojí a fouká boční vítr. Co dělat, aby bylo přistání klidné a bezpečné? Dnes se podíváme na situaci, kdy máme prostor na delší couvání.

Představte si městské nábřeží, ke kterému máte nacouvat. Například Tribunj. Je odpoledne a vane severozápadní maestral 15 – 17 uzlů. Máte prostor na to, abyste couvali z větší dálky. Jak na to?

Musíte začít couvat z pozice, která je proti větru vůči místu, kde chcete stát. A couváte s kormidlem vytočeným po větru. Kolik? To je dáno silou větru a rychlostí, kterou plujete.

Při couvání se příď stáčí opačným směrem, než je vytočené kormidlo. V tomto případě má tedy příď tendenci se tlačit proti větru. Díky tomu nemůže být větrem sfouknuta. Příď vytočeným kormidlem „vyšprajcujete“ proti větru.

S vytočeným kormidlem nyní jachta couvá k molu a přitom splouvá po větru. Vy směřujete k molu tak, abyste se ve chvíli, kdy jste u mola, nalepili na vedle stojící jachtu. Jakmile jdou fendry na fendry, měli byste již stát, aby fendry nemohly vyskočit.

Jste opřeni o vedle stojící jachtu a vítr nemá možnost vás sfouknout. Tím získáte čas na vyvázání návětrného lana (červené), stočení kormidla proti větru a zařazení předního chodu (u jachet s dvěma listy kormidla není nutné kormidlo vytáčet a stačí zařadit přední chod). Vaše jachta nyní stojí na návětrném vyvazovacím laně, přední chod a vytočené kormidlo ji tlačí od mola a přídí proti větru. Teď máte čas na vyvázání mooringu.

Mnoho podobných rad najdete v knize Přístavní manévry. Nebo můžete navštívit naše kurzy v Praze na Vltavě.

6237

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2024»
poútstčtsone
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Na horu