Mohu-li, couvám
Říjnová plavba po Chorvatsku umožňuje stát pravidelně s lodí u mola bokem. Co jindy je možné jen u benzínové pumpy, jde v říjnu skoro kdekoli. Nejjednodušší způsob stání u mola. Většina zajíždí k molu na přední chod. Já raději couvám.
Couvání bokem k molu je tím výhodnější, čím je vaše posádka méně zkušená, méně zdatná, nebo méně početná. Vlastně na to nikoho nepotřebujete, v klidu si zajedete sami.
Dva týdny jsme pluli po Chorvatsku, dva týdny jsme měli možnost stát bokem k molu. Každý den jsme museli přemýšlet, co bude výhodnější. Mám přijet na přední chod, nebo na zpátečku?
Nakonec vždy zvítězila zpátečka. Protože vždy bylo možné zajíždět proti větru.
Couváte-li bokem k molu proti větru, máte téměř nekonečně času na vyvázání lan. Proto vše zvládnete sami. Protože vám vítr příď přirazí k molu sám. I kdybyste nic neudělali.
Zacouváte bokem k molu. Poslední 1 – 1,5 m bokem k molu vás posune při správné poloze kormidla při brzdění (jachta s jedním listem kormidla) prop wash. Posun bokem je pomalý, proto máte možnost dojít k lanu (stojíte-li opačným bokem, než kde máte řadící páku), hodit lano na pachole a vyvázat. A to je vlastně konec, pokud jste skutečně zajížděli proti větru. Záď je vyvázaná a příď vítr posouvá k molu.
Vy se ale jen na vítr nespoléháte. Na motoru zařadíte přední chod a kormidlo stočíte k molu. Jachta tak stojí stabilně u mola a vy můžete dojít na příď uvázat si příďové lano. Dokážete to sami, bez asistence. A pokud asistenci máte, může to udělat za vás.
Zajíždíte-li bokem na přední chod, musíte mít lepší odhad a s lany musíte pracovat rychleji. Protože jinak vám vítr odnese příď. A to si nepřejete.
Nejde přitom jen o moji zkušenost. Stejnou volbu preferují instruktoři našich kurzů a mnozí žáci. Připadá jim to snazší.
Tak na tom asi něco bude.
Samozřejmě v případě, že umíte couvat s jistotou.
1518
Související články
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?
Vyplutí z maríny při bočním větru
Vyplutí z maríny při bočním větru
Pokud vyplouváme s lodí v maríně od mola v bočním větru, klíčové je pro nás záďové návětrné lano. Díky němu jsme schopni držet loď stabilně a mezitím odvázat ostatní lana pro bezpečné odplutí. To už je snad pro všechny ohraná písnička. V článku se ale zaměříme na jiný detail vyplouvání, který nám také často umí situaci značně zkomplikovat. Ten přichází o chvilku později.
Kurzy přístavních manévrů na katamaranu 2025. Poslední místa
Kurzy přístavních manévrů na katamaranu 2025. Poslední místa
Preferujete-li na své dovolenkové plavby katamaran, máme pro vás poslední volná místa na jarním kurzu přístavních manévrů v Chorvatsku. Všechny letošní kurzy byly beznadějně vyprodané a na příští rok zbývají jen jednotlivá místa. Asi to děláme dobře...
Bezpečné přistání v bočním větru
Bezpečné přistání v bočním větru
Klasická stresová situace. Přistáváte u mola, pár lodí již tam stojí a fouká boční vítr. Co dělat, aby bylo přistání klidné a bezpečné? Dnes se podíváme na situaci, kdy máme prostor na delší couvání.
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?