showTop
× Search
Je páteční odpoledne a vracíte se s charterovou lodí do domovské maríny. Potřebujete nabrat palivo, ale před benzínkou je stádo lodí. Víte, jak se s jachtou postavit na místě , aby byla stabilní a měli jste minimum starostí? Často jsou v grupě před pumpou vidět jachtaři, kteří se snaží s lodí stát na místě s přídí proti větru. Fouká vítr a příď jachty je snášena tu vpravo a tu zase vlevo. Kormidelník má plné ruce práce. Stále musí sledovat dění kolem, stále se musí snažit jachtu srovnat. Řešení je přitom snadné. S jachtou je možné stát na fleku s minimem práce a pozornosti. Lodní šroub je umístěn u zádi plachetnice. Pokud tedy zařadíme mírnou zpátečku (záleží na síle větru), motor podrží záď proti větru a vítr sfoukne příď po větru. To je pozice, ve které je jachta stabilní. Stačí tedy stočit jachtu zádí proti větru (pokud to neuděláte, stočí se časem sama) a zařadit mírný zpětný chod. Jachta stojí na místě a nemusíte stále trojčit s motorem. Vyzkoušejte a uvidíte...

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Poslední videa


Závodní jachting

První rozjížďky ČNR v bóře, navigačka s kolizí a spadlý stěžeň
Daniel Vodička
/ Kategorie: ČNR

První rozjížďky ČNR v bóře, navigačka s kolizí a spadlý stěžeň

Dnes se na České námořní rallye odjely dva karusely a navigačka. Při navigačce došlo ke kolizi. Byla to kolize spektakulární. V terminologii vojenského námořnictva došlo k položení příčky na T.

Při první rozjížďce dne foukala bóra stočená k severu. Dále od břehu sílila. Nové Firsty pluly tak rychle, že ujížděly mobilnímu signálu. Mnohé z lodí proto netrakovaly a nebylo možné je sledovat na mapě poloh. Vedení závodu řešilo tento problém s chorvatskými mobilními operátory. Podle neověřených zpráv již firmy Telemach a A1 slíbily, že pošlou k Biogradu svůj nejrychlejší signál, Hrvatski Telekom se cuká a vymlouvá se na fyzikální zákony.

V prvním karuselu bylo mezi Firsty pořadí Newton, Hyveco a Rodop. Více se očekávalo od See U Sailing, který doplul až na 8. místě.

Kategorie Elan E4 byla o kousek pomalejší, proto bylo více jachet na trackeru a rozjížďku bylo možné lépe sledovat. Z jedenácti startujících týmů byl nejrychlejší Pavouk tým, před YC Rolling Bottles a Omniplast Ladies. Skvěle zajela loď CZE 4, která vybojovala 6. místo na úvod regaty. Připomínám, že na palubě dodává sílu vinšnám bývalý rychlostní kanoista Milan Jeřábek, který byl nejlepším kamarádem Honzy Lochmana. Také ze Zbraslavi (poznámka jen pro zasvěcené).

Druhý karusel

Během druhé rozjížďky se vítr stáčel k severu. Ve Firstech se nejlépe vedlo týmu Hyveco, před výborně jedoucím Slim Sailing a multiklimatickým týmem vedeným Tomášem Krejzou (Multiklima). Až čtvrtý dojel loni vítězný tým RODOP. Zdálo se, že se loňský mistr republiky nemohl zahřát na svoji vítěznou teplotu.

V kategorii Elan E4 zvítězil bratrský slovenský tým M2 Yachting, druhé místo patřilo Valmax Teamu a třetí skončily slovenské ženy Why Knot Ladies?

Navigačka a kolize

Následovala navigačka. Vítr zesílil a stočil se k severozápadu. Stoupačka na bóji po startu, dále na bočák na jih Žutu, odkud následovala dlouhá stoupačka až nad ostrov Sit, otočka a na zadobok do cíle na Žutu.

Tentokrát se už dostal do formy tým Rodop a dojel si pro vítězství. Druhá příčka patřila Newtonu a dojel zástupce moravské metropole Hyveco.   

Ve tříde Elan E4 došlo ke kolizi týmů Pavouk a Valmax. Pavouk vítr zprava, Valmax zleva. Valmax má díru snad až do postele, Pavouk jen do kotevny. Valmax odplul do Pirovace, Pavouk do cíle a dojel na 4. místě.

Zvítězily slovenské Why Knot Ladies?, před Omniplast Ladies a Suncad – Martini. byla to dámská rozjížďka.

Foto Pavel Najvar

Foto Pavel Najvar

Spadl až v maríně.
A nakonec překvapení...

A ještě jedna drobnost. V maríně na Žutu spadl stěžeň týmu Multiklima. Nikomu se naštěstí nic nestalo.

Celkové výsledky najdete zde.

885

Testy

Technika plavby

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu