showTop
× Search
Nejodvážnější dvoutrupé vize současnosti
Jan Koukal
/ Kategorie: Novinky, Stavba a údržba

Nejodvážnější dvoutrupé vize současnosti

Plovoucí galerie, solární elektrárna či foiler s tvary (a skoro i rychlostí) neviditelné stíhačky. Lodní stavitelství patří mezi obory, kde se inovace a technologie uplatňují rychle a přirozeně. Dnes to platí i o katamaránech. Co se aktuálně děje na rýsovacích prknech lodních návrhářů?

Základní výhody katamaránů, tedy větší prostor a lepší stabilita, jsou dobře známé a přinášejí tomuto segmentu stále více fanoušků. Tytam jsou však doby, kdy se s tímto konceptem pojil výhradně důraz na pohodlí posádky, jemuž bylo podřízeno vše ostatní, především vzhled a výkon plavidla. Dnes jsou i dvoutrupé lodě experimentálním polem pro velká jména lodního stavitelství, včetně těch, kteří svůj věhlas získali v závodním jachtingu. O futuristické vize nabušené technologiemi i výkonem, není v dnešní nabídce nouze. Přinášíme ochutnávku z výběru, který sestavil web The Boat International.

 

Nemesis 60ft

Výčet nelze začít jiným plavidlem než Nemesis 60ft. Jde o další fantastický design týmu, který stojí za nehorázným konceptem 101metrového dvoutrupého foileru Nemesis One, představeného v roce 2020. Zatímco nejvyšší rychlost opulentní Nemesis One má přesahovat 50 uzlů, u 60stopé novinky výrobce udává schopnost plout neuvěřitelnou rychlostí 150 uzlů. Bližší specifikace plavidla nejsou známé, ale mělo by jít o 20metrový katamarán se silnými motory, foily a křídlem na místě hlavní plachty. Interiér pojme šest hostů a tři členy posádky. První nákresy připomínají něco mezi koráby z Hvězdných válek a neviditelnou stíhačkou. Podle společnosti Nemesis je již uzavřena smlouva na stavbu prvního exempláře.

 

Sunreef 43M Eco

Polský výrobce katamaránů Sunreef právě prodal další 43M Eco. Jedná se o druhý kus, který bude vybaven stejně inovativní fotovoltaikou s výkonem 60kW, jako tomu bylo v případě prvního trupu. Solární články jsou integrovány do trupu, nástavby i takeláže, což dává elektrickému pohonu možnost velké autonomie, přičemž stále zbývá dost energie pro provoz lodi. Výkon při plavbě bez plachet zajišťují dva elektromotory s výkonem á 200 kW. Koňská dávka vnitřního vybavení a prostoru výrobce opravňuje k tomu dát tomuto konceptu přízvisko Ocean Lounge.

 

BlackCat 36

Designér Malcolm McKeon a zakladatel společnosti BlackCat Mitch Booth se věnovali tvorbě nového super elegantního 36metrového katamaránu pro konkrétního majitele a nyní jej nabízejí spolu s dalšími modely v rozmezí 30 až 50 metrů. Na palubě není téměř žádná rovná linie; vše je zakřivené a ergonomické. Jde o celokarbonovou konstrukci, která by měla plout rychlostí až 30 uzlů, přičemž 45metrový otočný stěžeň unese 650 metrů čtverečních karbonových plachet. Výsuvná kormidla a daggerboardy slibují schopnost rychlého stoupání proti větru, stejně jako přístup do mělkých vod. Elektrický pohon a až 50kW rekuperační kapacita minimalizují spotřebu paliva. K dispozici jsou čtyři dvoulůžkové kajuty pro osm hostů.

 

Alva Yachts Ocean Eco 90 H2

Loděnice Alva Yachts staví svůj první 27,5metrový katamarán, který nevyužívá fosilní paliva. Ocean Eco 90 H2 bude poháněn dvěma elektromotory napájenými více než 500kWh akumulátory, které budou získávat energii ze slunce prostřednictvím solárních panelů o ploše 200 metrů čtverečních. Kromě toho bude vybaven křídly Oceanwings od společnosti Ayro se senzory, které evidují údaje o větru. Získaná data bude ihned analyzovat počítač a adekvátně bude upravovat trim křídel.

 

McConaghy MC115

Ve fázi návrhu je zatím kompozitní 35metrový katamarán, který má podle představ výrobce překlenout propast mezi sériovou výrobou pro běžné smrtelníky a zakázkovou produkcí superjachet. Tu má připomínat především prakticky neomezená možnost konfigurace interiéru. Mělo by jít o rychlou loď díky designu studia Ker a špičkové kompozitní konstrukci. Podle šéfa loděnice Marka Evanse bude katamarán schopen plout rychlostí 21 uzlů při 20uzlovém větru.

 

Art Explorer

Stavba přelomového 46metrového katamaránu Art Explorer ve společnosti The Italian Sea Group pokračuje rychlým tempem a jeho dodání se očekává v září. Společný projekt designéra Axela de Beauforta a stavitele Guillauma Verdiera vzniká pro francouzského podnikatele a filantropa, správce muzea v Louvre Frédérica Jousseta. Karbonový stěžeň a ráhno navrhla společnost Lorima. Loď bude fungovat jako plovoucí galerie, která se bude plavit po světě a vozit umění lidem, kteří by k němu jinak neměli přístup.

 

 

Předchozí článek Co je na fotografii zajímavé?
Další článek Refování plachet
Vytisknout
410

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu