showTop
× Search
V dalším dílu seriálu o trimu plachet se zaměříme na genu/kosatku. Vojta Sládeček začíná trimovacími prvky přední plachty. Bez nich se se těžko budeme vysvětlovat další věci. Otěže Lana sloužící k primární kontrole plachty. Slouží k nastavení správného úhlu vůči větru. Společně s pozicí otěžového vozíku také regulují twist, tedy přetočení plachty v její horní části. Otěžový vozík Rozděluje tah otěže mezi zadní a spodní lem plachty a zároveň pomáhá ve spolupráci s otěží regulovat twist. Posunutím směrem dopředu se plachta více uzavírá v horní části, zmenšuje se twist a přidává se výkon. Posunutím směrem dozadu se plachta více otevírá v horní části, tedy se zvětšuje twist. Tím se redukuje klopný moment, pokud potřebujeme ubrat výkon v silnějším větru. Výtah kosatky Klíčový prvek pro změnu pozice břicha plachty. Pokud dotáhneme výtah, břicho se posune více dopředu. Tím vznikne účinnější profil do silnějšího větru, tolerantnější na změny úhlu...

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Poslední videa


Závodní jachting

Proč spadl stěžeň na jachtě Multiklima a co bude dále?
Daniel Vodička
/ Kategorie: ČNR

Proč spadl stěžeň na jachtě Multiklima a co bude dále?

Atraktivní třída First 36 má na České námořní rallye vážný problém. Včera spadl stěžeň na jachtě Multiklima a šušká se, že více, či méně poškozené by mohly být přední stěhy na několika dalších lodích? Co se stalo a jak z toho ven?

Česká námořní rallye je ve třídě First 36 zároveň republikovým šampionátem. Flotila jachet First 36 je pronajatá od charterové firmy. Jde o 10 jachet, některé vyrobené loni, jiné letos. Flotila nových jachet. Najednou na jedné z nich spadne stěžeň. V maríně. Naštěstí ve chvíli, kdy si s jen obtížně funkčním rolfokem hráli technici z charterovky. Stěžeň spadl na molo a nikoho nebacil po hlavě. Z fotografií se zdá, že obětí byla jen jedna plechovka piva (pravděpodobně Budvar) postavená na elektrickém sloupku na molu.

Video Pavel Nesvadba

Video Pavel Nesvadba

  Co se přesně stalo popsal Tomáš Krejza (Cigi) na videu.

Na fotografiích je vidět poškozený vršek stěhu. Spekulace o tom, proč k poškození stěhu došlo, existují, nic ale zatím není potvrzené. Na vině může být chyba při kompletaci takeláže, příliš dlouhý přední lem geny a kdovíco ještě. To ale v tuto chvíli neřeší hlavní problém závodníků a organizátorů České námořní rallye. Co s tím?

Charterová společnost prý již ráno měla řešení. Ať Firsty přejedou do Biogradu, že se na to jejich technici podívají. Pro další průběh závodu nepěkné řešení.

Podle zatím poslední zprávy má přijet do Biogradu zítra odborník, který posoudí závadu a důvod jejího vzniku.

To je ale až zítra. A závod trvá do pátku…

Foto Pavel Nesvadba

Foto Pavel Nesvadba

Jeden z dalších předních stěhů.
Zatím tedy probíhají kontroly předních stěhů na Firstech svépomocí. Něco zkontroloval fotograf Pavel Nesvadba svým dronem, další vrcholy stěžňů ohledávají posádky. Na vrcholy stěžňů, o jejichž stabilitě nikdo nic neví, byli vysláni nejneoblíbenější členové týmů, aby případná ztráta příliš nebolela.

Po mnoha konzultacích přišla další porada kapitánů v 1100. Celá flotila ČNR se přesouvá do Biogradu. Kategorie Elan E4 pojede do Biogradu navigačku, Firsty se přesouvají na motor. Je tak zrušena dnešní navigačka do Sali.

Jachty vyplouvají, začíná příprava startu navigačky pro Elany.

1524

Testy

Technika plavby

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu