showTop
× Search
Navigačně složitá místa v noci
Daniel Vodička

Navigačně složitá místa v noci

Místo, které je ve dne jasně vyznačené, se může stát za tmy nebezpečnou pastí. Nebudete-li na tuto alternativu připraveni můžete zažít nepříjemné chvíle za kormidlem.

Noční plavba není stejná, jako je plavba přes den. Chybí vám většina orientačních bodů a situace může být velmi matoucí. Moderní navigační prostředky samozřejmě pomáhají, ale na druhou stranu snižují ostražitost, dodávají falešný pocit bezpečí a zhoršují (jsou-li v kokpitu) noční vidění.

Jste-li na běžné charterové plavbě, obvykle se nočním dobrodružstvím vyhnete. Pokud ne, je možné plavbu naplánovat tak, aby na krizová místa došlo za světla. Buď večer před setměním, nebo ráno po rozbřesku.

Není-li to možné, je třeba věnovat pozornost několika věcem:

Příprava před plavbou

Vždy věnujte velkou pozornost přípravě před plavbou. Průjezd nebezpečnými místy si dokonale naplánujte, připravte si metodiku průjezdu. Vždy je lepší jet podle plánu než na místě improvizovat.

Zdroj Navionics

Zdroj Navionics

Pozor na bóje, které nesvítí.
Bóje svítí, nebo nesvítí?

Pozorně prostudujte mapu. Ne každá bóje musí v noci svítit. V případě, že nesvítí, již není pomocníkem při navigaci, ale nebezpečím.

 

 

 

Zdroj Navionics

Zdroj Navionics

Nezjednodušujte si při navigaci práci.
Pečlivě zvolená trasa

Zadáváte-li si do mapového plotteru trasu, buďte extrémně pečliví. Vše si dostatečně zazoomujte, ať se vám nestane, že přehlédnete nebezpečí. Vyznačená trasa musí vést vždy na bezpečné hloubce. Nezjednodušujte si práci se zadáváním waypointů zkratkami přes mělčiny. Hlídka na drobné zjednodušení může zapomenout a skončíte s uraženým kýlem.

 

Zdroj Navionics

Zdroj Navionics

Znáte náměr na další waypoint?
Trasa a náměry

Připravíte se trasu v navigačně obtížných místech a vypíšete si kurzy, kterými poplujete. Pokud je bodem A první bóje před vjezdem do přístavu, a bodem B bóje druhá, měli byste hned vědět, že od bóje A budete bóji B hledat na náměru X°a tímto kurzem také budete pokračovat. Vše máte mít připravené.

Pozor na nízké výběžky pevniny

Nízký výběžek pevniny v noci zřejmě neuvidíte. Snadno se tak může stát, že si zkrátíte cestu přes písečnou kosu.

Rybáři

Při plavbě blíže k pobřeží musíte počítat s výskytem rybářských lodí. Větší lodě problém nejsou, ty bývají dobře vidět. Horší je to s loďkami pod 10 metrů, jejichž světla je možné snadno přehlédnout. Pokud vůbec svítí. Někdy je třeba se orientovat spíše podle odlesků jiných světel na hladině a v nich hledat překážky.

Světlo v kokpitu a v podpalubí

Jakékoli světlo na palubě a v podpalubí zhoršuje vaše noční vidění. Světla na palubě a v podpalubí musí být zhasnuta. V případě potřeby u navigačního stolku použít červené světlo, které neoslňuje. V kokpitu mají být přístroje v nočním módu, jas na minimu.

Když nemám jistotu…

Pokud si nejsem jistý, povolám na hlídku posilu. Může jít o zkušenějšího člena posádky, nebo i o kapitána. Nebojte se kapitána vzbudit. Raději vzbudit třikrát zbytečně než jednou pozdě.

Když je třeba, zpomalte

Chybí-li jistota, je třeba zpomalit. Pamatujte, že vždy musíte plout bezpečnou rychlostí, tedy takovou rychlostí, abyste mohli zareagovat na vyskytnuvší se nebezpečí.

Pozor na světelné pozadí

Světla na pobřeží mohou výrazně zhoršit orientaci. Majáky, které by měly být vidět, se v nich ztrácí.

 

Je to jen několik rad, které pomohou s noční plavbou. Pro začátečníku je tu ještě jedna rada navíc. Noční plavba je mnohem náročnější než plavba denní. Proto si dobře rozmyslete, než se na ní vydáte.

Předchozí článek Nizozemci kvůli ptákům zastavují turbíny
Další článek Dva Everesty: po jachtařském zdolal Maxime Sorel i ten skutečný
Vytisknout
5626

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu