Kdy bych mapový plotter nejraději rozmlátil
Parádní věc taková navigace v kokpitu. Už není třeba běhat do podpalubí k navigačnímu stolku. Jsou ale chvíle, kdy bych ho nejraději rozkopal. Nebo dal políček jeho tvůrci. Alespoň.
Jezdíte na charterové lodi. Jednou je na palubě plotter B&G, jindy Raymarine, Garmin… Každý je trochu jiný, má jiné ovládání. Některé mají veškeré ovládání na dotykovém displeji.
Noční plavba. Přístroje na palubě je třeba uvést do nočního módu a stáhnout jas na minimum. Ve tři ráno přijedete do cíle a jdete si lehnout.
Vzbudíte se v jedenáct, slunce pere, chcete vyplout a na plotteru nevidíte nic.
Není rozbitý, jen má zapnutý noční režim a stažený jas na minimum.
Snažíte si vzpomenout, jak jste stažení jasu dosáhli. Jezdíte prstem po skle, bezvýsledně. Přikryjete si displej rukou. Zase nic. Ani tričko nezabírá. Nakonec musíte do podpalubí pro bundu. Přikryjete plotter, strčíte tam hlavu jak vynálezci fotografie, počkáte, až si vaše oči zvyknou a pak… Ano, pak zahlédnete na tmavém displeji náznak ovládání. Máte vyhráno. Už zase je možné plotter používat za denního světla.
Pokud byste ho ale potřebovali hned, budete mít smůlu.
To jsou chvíle, kdy bych mu nejraději namlátil.
780
Související články
Klasické navigační znalosti stále nutné pro bezpečnou plavbu
Klasické navigační znalosti stále nutné pro bezpečnou plavbu
Mapové plottery, tablety, mobilní telefony. Získat polohu už není umění. Pro bezpečnou plavbu však jsou stále nezbytné znalosti z minulosti.
Musí navigátor přesně vědět, kde je?
Musí navigátor přesně vědět, kde je?
Na to je jednoduchá odpověď. Navigátor nemusí přesně vědět, kde zrovna je. Možná se vám to nezdá, ale je to tak. Pro navigátora je daleko důležitější jiná věc.
Navigační příklad na B, tentokrát proudy
Navigační příklad na B, tentokrát proudy
Chystáte se na kapitánský kurz na licenci B? Znovu je tu ukázka navigačního příkladu, tentokrát na plavbu v proudu. První části příkladu již jsme přinesli, teď tedy část poslední, a to je plavba v proudu.