Kdy bych mapový plotter nejraději rozmlátil
Parádní věc taková navigace v kokpitu. Už není třeba běhat do podpalubí k navigačnímu stolku. Jsou ale chvíle, kdy bych ho nejraději rozkopal. Nebo dal políček jeho tvůrci. Alespoň.
Jezdíte na charterové lodi. Jednou je na palubě plotter B&G, jindy Raymarine, Garmin… Každý je trochu jiný, má jiné ovládání. Některé mají veškeré ovládání na dotykovém displeji.
Noční plavba. Přístroje na palubě je třeba uvést do nočního módu a stáhnout jas na minimum. Ve tři ráno přijedete do cíle a jdete si lehnout.
Vzbudíte se v jedenáct, slunce pere, chcete vyplout a na plotteru nevidíte nic.
Není rozbitý, jen má zapnutý noční režim a stažený jas na minimum.
Snažíte si vzpomenout, jak jste stažení jasu dosáhli. Jezdíte prstem po skle, bezvýsledně. Přikryjete si displej rukou. Zase nic. Ani tričko nezabírá. Nakonec musíte do podpalubí pro bundu. Přikryjete plotter, strčíte tam hlavu jak vynálezci fotografie, počkáte, až si vaše oči zvyknou a pak… Ano, pak zahlédnete na tmavém displeji náznak ovládání. Máte vyhráno. Už zase je možné plotter používat za denního světla.
Pokud byste ho ale potřebovali hned, budete mít smůlu.
To jsou chvíle, kdy bych mu nejraději namlátil.
646
Související články
Navigačně složitá místa v noci
Navigačně složitá místa v noci
Místo, které je ve dne jasně vyznačené, se může stát za tmy nebezpečnou pastí. Nebudete-li na tuto alternativu připraveni můžete zažít nepříjemné chvíle za kormidlem.
Pár zkratek na navigačních přístrojích
Pár zkratek na navigačních přístrojích
Zkratky. Podíváte se na mapový plotter a zkratky. V telefonu – zkratky. Navigace jsou samé zkratky. Bylo by dobré vědět, co znamenají, abyste se neradovali z vysoké COG, když VMG je záporná.
Co to je weather routing a má po mě smysl?
Co to je weather routing a má po mě smysl?
Často na našich stránkách mluvíme o weather routingu. Především při závodech, respektive offshore závodech. Co to weather routing je a má smysl si chtít některý routingový program pořídit?