showTop
× Search
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání. Je potěšující, když se kniha čtenářům líbí Během 10 let ji vydáváme již počtvrté. Tentokrát jsme se do ní rozhodli promítnout naše bohaté zkušenosti z kurzů přístavních manévrů, které s úspěchem organizujeme již 8 let jak na moři, tak i v Praze na Vltavě. Proto počet stran narostl téměř o sedminu. Během kurzů jsme zjistili, že některé z manévrů je jednodušší dělat jinak. Všimli jsme si, že některé dovednosti, které jsme dříve považovali za standard, dnes jachtařům chybí. Často vídáme, že práce s mooringem bývá špatná jak na straně posádky jachty, tak i pomocníka na molu. Důvodů pro změny v knize bylo ještě mnohem více. Proto jsme zvolili složitější cestu. Místo jednoduchého CTRL C a CTRL V jsme knihu z velké části přepracovali a...

Poslední videa


Závodní jachting

Kdo vyhraje Golden Globe Race?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Ostatní regaty

Kdo vyhraje Golden Globe Race?

Sednete na jachtu, pro kterou je 6 uzlů ďábelskou rychlostí a vydáte se na závod kolem světa. Chce to odvahu, trpělivost a samozřejmě vytrvalost. Nemůžete být doma dříve, než za 200 dnů. A spíše mnohem později.

Závod má před sebou strhující finiš. Všichni diváci si ho užíjí, protože na rozdíl od lodí IMOCA, které létají gramofonovou rychlostí 45, Golden Globe se doplouvá na 16.

Poznámka pro mladší čtenáře

Gramofon je ten kolotoč na velké černé desky připomínající lázeňské oplatky. Mohl mít několik rychlostí. Běžná byla 33. Rychlost 45 udělala i ze stranického projevu zajímavou pecku. Naopak i rockový nářez na 16 dokázal uspávat hady.

Finiš

Vedoucímu muži závodu zbývá do cíle méně než 1700 mil. Jeho náskok 1000 mil se už téměř rozplynul. V této chvíli je podle vzdálenosti do cíle jen 56 mil. Vzhledem k průměrné rychlosti to dělá jen 12 hodin rozdíl v cíli. Po 210 dnech závodu!

Finiš se zdá být zajímavý až na cílovou čáru. Vede Jean-Luc Van Den Heede (73 let) s poškozenou lodí. V Jižním oceánu udělal kotrmelec a zdálo se, že přijde o stěžeň. Takeláž provizorně opravil a rozhodl se doplout do cíle.

Druhý Mark Slats je v plné síle a už od mysu Horn to dokazuje. Dokázal stáhnout 95 % náskoku svého soupeře a stále tlačí na pilu.

Počasí

Počasí dlouho hrálo Marku Slatsovi do karet. Nyní se ale situace otáčí. Van Den Heede již je nad úrovní Kanárů a dostává se do oblasti, kterou zasahují fronty. Do jedné by se měl dostat za dva dny a na zaďák by se měl vzdálit svému soupeři, který bude stále v nepříznivém severovýchodním proudění.

Van Den Heede vsází na to, že se dostane do západního proudění severně od Azor a popluje do cíle na zaďák. Slats se zatím stále pokouší stoupat co nejkratší trasou k cíli. U rychlejších jachet by bylo jasné, že A, tedy sázka na rychlost navzdory delší upluté vzdálenosti, je správně. U pomalých jachet, na kterých se závod pluje, to nemusí tak být. Rozdíl v rychlosti mezi zaďákem a stoupačkou je půl uzle. Vyšší rychlost na zadobok nemusí stačit v případě, že si trasu příliš prodloužíte.

Přesto bych stále vsadil na zkušeného Van Den Heedeho. Pokud nezůstane stát v Azorské tlakové výši, zvítězí. Alespoň podle mě.

Polohu lodí najdete zde.

3068

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2024»
poútstčtsone
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Na horu