Drama se šťastným koncem
Tapio Lehtinen, účastník Golden Globe Race zažil noční můru. Ozvala se rána a během 5 minut se jeho jachta potopila. Tapio se pouze stihl evakuovat do záchranného ostrůvku. K nehodě došlo na 40°jižní šířky v Indickém oceánu.
Tapia Lehtinena probudil zvláštní zvuk. Měl pět minut na útěk z potápějící se lodi. Čtyřiašedesátiletý závodník se stihl evakuovat a díky dobrému počasí mohl počkat na záchranu. Dorazila o den později. Nejprve jihoafrická závodnice Kirsten Neuschafer, pak byl naloděn na nákladní loď MV Darya Gayatri. Na té je nyní na cestě do Číny.
Co se však stalo na palubě Lehtinenovi jachty Asteria? Tapio stále nemůže uvěřit, že po pečlivé přípravě se loď Asteria potopila během pěti minut.
Z ostrůvku Lehtinen sledoval, jak se jeho jachta potápí. Stále pro něj zůstává příčina záhadou. Asteria byla kompletně přestavěna před pěti lety. Před plavbou kolem světa v roce 2018.
"Byla postavena jako tank, takže by mě nikdy nenapadlo, že z 36 lodí, které se těchto dvou závodů zúčastní, se potopí právě Asteria."
Podle Lehtinena loď do ničeho nenarazila. Rána, která ho vzbudila, přicházela ze zádi lodi. Mohla přijít zevnitř, ale také zvenčí.
Tapiovi trvalo asi 20 vteřin, než se dostal ze stísněné kóje. Voda se v té chvíli již valila ze zádi do trupu.
Loď měla tři vodotěsné přepážky na přídi a dvě vodotěsné přepážky na zádi. Všechny seacocky byly mezi dvojicí přepážek na zádi lodi. Pokud by došlo k selhání, voda by měla zůstat mezi přepážkami. To se nestalo.
"Voda přitékala zezadu takovou rychlostí, že si dokážu představit jediné: že by jeden z největších průchodů trupem zcela selhal, naplnil zadní prostor vodou a vedl k prasknutí vodotěsné přepážky. Ale stejně by mě zajímalo, jestli otvor o průměru deset centimetrů stačí na to, aby loď potopil během pěti minut."
O nehodě spekuluje odborník na windkormidla Peter Foerthmann, který se podílel na Lehtinenově přípravě na minulý ročník závodu na svém blogu.
Podle jeho závěrů je na vině uchycení windkormidla na zádi, respektive uchycení nového typu windkormidla Hydrovane, které více namáhá uchycení na lodi. Foerthmann spekuluje o selhání trupu v místě uchycení v důsledku dlouho trvajícího namáhání, které vedlo k zatopení zádě a prasknutí vodotěsných přepážek. Zajímavý článek najdete zde.
1026
Související články
Potopení Acrobatica a nový rekord Class 40
Potopení Acrobatica a nový rekord Class 40
Při závodu Transat Quebec St.Malo padl nový rekord třídy Class 40 v počtu upliutých mil za 24 hodin 440,2 míle. V té samé době se náhle potopila jachta, která držela původní rekord Acrobatica. Posádka se evakuovala do záchranného ostrůvku a byla úspěšně zachráněna.
Rekord Aegean 600 zastíněn tragickou nehodou
Rekord Aegean 600 zastíněn tragickou nehodou
Letošní ročník regaty Aegean 600 se zapíše do historie novým rekordním časem 1 den, 13 hodin a 18 minut, které potřeboval k překonání náročné trasy MOD trimaran Zoulou. Závod však bude poznamenán tragickou nehodou jachty Pogo 44 Heaven u ostrova Kasos.
Alinghi Red Bull Racing zlomila stěžeň
Alinghi Red Bull Racing zlomila stěžeň
Alinghi Red Bull Racing Boat One zlomila včera po poledni při tréninku v Barceloně stěžeň. Všichni členové posádky jsou v pořádku.
Blesk potopil závodní Class 40
Blesk potopil závodní Class 40
Závodní jachta Class 40 Sogestran Seafrigo byla na cestě přes Atlantik zasažena bleskem a začala se potápět. Posádka byla zachráněna nákladní lodí Frio Ionian.
Záchrana v Jižním Pacifiku
Záchrana v Jižním Pacifiku
14. února ve 02:50 UTC kanadský skipper William MacBrien aktivoval svoji EPIRB bóji. Plul na jachtě Class40 Phoenix, účastnil se závodu Global Solo Challenge.