showTop
× Search
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání. Je potěšující, když se kniha čtenářům líbí Během 10 let ji vydáváme již počtvrté. Tentokrát jsme se do ní rozhodli promítnout naše bohaté zkušenosti z kurzů přístavních manévrů, které s úspěchem organizujeme již 8 let jak na moři, tak i v Praze na Vltavě. Proto počet stran narostl téměř o sedminu. Během kurzů jsme zjistili, že některé z manévrů je jednodušší dělat jinak. Všimli jsme si, že některé dovednosti, které jsme dříve považovali za standard, dnes jachtařům chybí. Často vídáme, že práce s mooringem bývá špatná jak na straně posádky jachty, tak i pomocníka na molu. Důvodů pro změny v knize bylo ještě mnohem více. Proto jsme zvolili složitější cestu. Místo jednoduchého CTRL C a CTRL V jsme knihu z velké části přepracovali a...

Poslední videa


Závodní jachting

252 dnů samoty na oceánu
Daniel Vodička

252 dnů samoty na oceánu

O bronzu v Golden Globe Race je rozhodnuto. Třetí místo patří estonskému jachtaři Uku Randmaa. K obeplutí světa potřeboval 252 dnů. Do cíle připlul lehčí o 20 kg.

Randmaa protnul cílovou čáru před Les Sables včera v 09:00. Ukázalo se, že důvodem k jeho bláznivé plavbě kolem světa byla dvojčata narozená těsně před startem. Randmaa se tak vyhnul nepříjemnému nočnímu vstávání, které je v případě dvojčat multiplikováno dvěma. V šestapadesáti letech už na to navíc není nikdo zvědavý…

Estonskému jachtaři zbývaly na palubě poslední tři sáčky instatntních polévek. Po pizze nabízené z davu na molu sáhl jak žíznivý, po kalíšku vody. Také šampaňské mu přišlo k chuti. Nezapoměl ale ani na Neptuna, svoji loď a windkormidlo, bez kterého by se plavba neuskutečnila.

20 kg dole

V cíli promluvil o potížích se zásobami: „Musel jsme shodit nejméně 20 kg. U Tasmanie jsem zjistil, že jsem na tom špatně se zásobami. Proto jsem zásoby na každý den podělil dvěma. Nestačilo to, další dělení zásob na polovinu následovalo později. Nakonec jsem měl denně jedno hlavní freeze dried jídlo a k tomu jednu polévku. Zhubl jsem, ale svědčí mi to. Nejhorší pro mě bylo během plavby bezvětří v tlakové výši nad Svatou Helenou, kde jsem strávil téměř týden.“

Odpad v moři

Překvapením během plavby bylo množství odpadu, které stále potkával. Šlo především o plasty. Nejvíce zaneřáděný byl Indický oceán po proplutí kolem mysu Dobré naděje.

Mrazivý souboj s vilejši

Při zastávce pro předání filmových a fotografických materiálů v Hobartu měl pro estonského jachtaře dvě zprávy ředitel závodu Don McIntyre: „Mám pro tebe dvě zprávy. Dobrou a špatnou. Ta dobrá zní, že v cíli bys mohl být nejméně o 10 dnů dříve. Stačí odstranit vilejše z trupu jachty. Špatná je, že to budeš muset udělat sám.“ Voda v Hobartu měla 6°C.

Splněný sen

Nakonec Randmaa dodal, že šlo o jeho největší sen v životě a že je velmi šťastný, že se mu ho podařilo splnit.

Obava ze žraloků

Další by měl proplout cílem Istvan Kopar, kterému do Les Sables zbývá posledních 930 mil. Pak už zůstane na moři jen finský samotář Tapio Lehtinen. Do cíle mu zbývá 4800 mil, pohybuje se nyní východně od Rio de Janeira. Udrží-li dosavadní průměrnou rychlost, propluje cílem 10. května po 312 dnech od startu. Vzhledem k farmě vilejšů, kterou má na trupu, to bude nejspíše trvat o něco déle. Lehtinen se bojí žraloků, proto se do moře na vilejše nechystá.

Polohu lodí najdete zde.

 

4785

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2024»
poútstčtsone
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Na horu