Ještě jednou tragická nehoda v Rimini
Ještě jednou se vrátíme k tragické nehodě v Rimini, při které zemřeli čtyři jachtaři. Na internetu se objevila místy až nenávistná kritika kapitána jachty. Bylo jeho rozhodnutí vyplout opravdu sebevražedné?
Některé kritické články se vyjadřují k rozhodnutí kapitána jachty až nevybíravě sprostě. Mluví se o tom, jak ho vůbec mohlo napadnout vyplout. Nikde se však neobjevila předpověď počasí. Proto jsme si vyžádali předpověď pro Jadran od chorvatských meteorologů z DHMZ pro dny 18. dubna, kdy k nehodě došlo a 19. dubna. Na jejich základě se pokusíme nešťastného skippera jachty, který při nehodě také zahynul, ospravedlnit.
Jachta Bavaria 50 byla na cestě z Ravenny do Trapani na Sicílii. To je cca 800 mil. Dá se předpokládat, že posádka měla k dispozici jen určitý čas na přeplavbu. Bavaria 50 už je velká loď, která je schopna zvládnout i nepříznivé počasí.
Předpověď na den nehody
1 Upozorenje
Ponegdje nevere, osobito navečer i u noći na srednjem i južnom Jadranu. Tijekom prijepodneva na sjevernom Jadranu, do navečer i na srednjem, mjestimični udari NE vjetra 35-45, u Velebitskom kanalu 55 čvorova. Na južnom Jadranu poslijepodne i navečer mjestimični udari SE i S vjetra, a u noći SW i NW, 35-45 čvorova. U noći more na otvorenom južnog Jadrana ponegdje 5.
2 Stanje
Nad srednjim Sredzemljem produbljuje se ciklona. Očekuje se njeno premještanje prema srednjem i južnom Jadranu.
3 Vremenska prognoza za sljedeća 24 sata, vrijedi do: 19.04.2017 u 04 UTC
Sjeverni Jadran
Tiho ili vjetar promjenljivog smjera 4-12 čvorova. Tijekom prijepodneva se očekuje NE vjetar u jačanju na 14-24, u Velebitskom kanalu do 28 čvorova. More 2-3, jačat će na 3-4. Vidljivost 10-20 km. Očekuje se jače naoblačenje s mjestimičnom kišom i pljiskovima, u noći djelomično razvedravanje.
Srednji Jadran
Tiho ili vjetar promjenljivog smjera 4-12 čvorova. Poslijepodne i navečer očekuje se NE i N vjetar u jačanju na 14-28 čvorova. More 2-3, jačat će na 3-4. Vidljivost 10-20 km. Vedro, u drugom dijelu dana jače naoblačenje, zatim mjestimična kiša, pljuskovi i grmljavina.
Južni Jadran
Tiho ili vjetar promjenljivog smjera 4-12 čvorova. Poslijepodne i navečer SE i S vjetar u jačanju na 14-28 čvorova i u noći u okretanju na SW i NW. More 2-3, jačat će na 3-4, u noći na otvorenom 4-5. Vidljivost 10-20 km. Pretežno vedro, potkraj dana jače naoblačenje, zatim mjestimična kiša, pljuskovi i grmljavina.
Vyjet? Nevyjet?
Snadno se řekne, že vyplout do takového počasí byla čirá hloupost. Věci však nejsou černobílé. Podívejte se na to takto. Potřebujete převést loď 800 mil. Vyhradíte si na to čas. Máte rezervu, ale dá se očekávat, že není příliš veliká (všichni jsou na tom s časem špatně). Předpověď hlásí to, co vidíte nahoře. I když bychom vyšli z VAROVÁNÍ, které by mělo být maximem, mělo by foukat 35 – 45 uzlů NE. Ano, dá se předpokládat, že v poryvech to bude více, ale na druhou stranu u italského pobřeží by již bóra měla být slabší.
Vítr bude bočák. To znamená velmi rychlou plavbu. I při konzervativním stylu jízdy by se rychlost měla pohybovat mezi 8 a 9 uzly. Budeme-li počítat průměr 8, je možné za den uplout 200 mil. To znamená být za 24 hodin u Gargana a za dva dny mít za sebou Jadran. To je velké lákadlo.
Co bude dále?
V úvahu bylo třeba vzít také předpověď na další dny. 19. dubna vypadala předpověď hůře. Vítr se měl stáčet na N a NW. Varování mluvilo o rychlosti 35 – 55 uzlů. To už je rozhodně počasí, do kterého se nevyplouvá. Pokud jste ale na moři, máte slušnou loď a jde vám to do zad, lze to zvládnout. Silnější měl být vítr na severu Jadranu a k jihu měl mírně slábnout. Čím dále na jihu budete, tím to bude lepší.
Ideální příležitost?
Vzhledem ke všemu, co jsme si řekli, se nakonec mohlo jevit, že vyplutí 18. dubna dopoledne je pro nejbližší dny jedinou možností. O den později by už vyplout nešlo a dál se dalo očekávat (je jaro), že vítr buď lehne, nebo se stočí na jugo. A to znamená 400 mil stoupačky.
Tragické rozhodnutí
Dnes víme, že šlo o tragické rozhodnutí. Myslím si však, že se v dané chvíli mohlo jevit jako nejlepší. Vzhledem k okolnostem.
Nám se to snadno říká: „Neměl vyplouvat!“ Nebyli jsme však v dané situaci a neznáme všechny faktory. Dovedu si ale představit, že bych vyplul.
Rozhodně bych byl nyní s kritikou opatrný. Můžeme říci, že neměli vyplouvat, ale s agresivním odsouzením pomalu...
6651
Související články
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Superjachta Bayesian dlouhá 56 metrů se potopila během pár minut 19. srpna u pobřeží Sicílie. Sedm osob při nehodě zemřelo. Výrobce lodi Perini Navi od počátku hlučně svaloval vinu na profesionální posádku. Objevují se ale podezření, že by italská loděnice mohla být potrefenou husou.
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?
O nebezpečí kotvení v mořské trávě
O nebezpečí kotvení v mořské trávě
To můžeme říkat pořád: „Nekotvi na řasách, nekotvi na řasách, nekotvi na řasách!“ No a co se děje? Stále kotví na řasách. A to je důvod ztroskotání katamaranu před Maslinicí.