Je důležitá délka příďového springu při odplouvání od mola?
Stojím bokem k molu a chystám se odplout přes příďový spring. Bude záležet na délce springu, nebo je to jedno. Mám natáhnout spring dlouhý, nebo stačí krátký?
Pokud neuděláme spring extrémně krátký, který by nedovolil, aby se příď v místě vazáku odlepila od mola, na délce springu nezáleží. Krátký i dlouhý spring mají své nevýhody.
Nevýhoda dlouhého springu
Nevýhodou dlouhého springu je, že při jeho stahování na palubu je větší pravděpodobnost, že lano zazlobí, vytvoří uzel a ten se cestou kousne. Například v kruhu, kterým ho protahujeme. Výhodou naopak je, že po zařazení zpátečky je více času na stažení springu. Je delší a trvá déle, než jachta jeho délku upluje. Zde je řešením asistence na molu. V tom případě použijeme jen jednoduché lano s dračákem na molu, který nahodíme na pachole. Při zařazení zpátečky nám pomocník na molu lano podá.
Nevýhoda krátkého springu
Nevýhodou krátkého springu je nutnost velmi rychlé reakce. Jakmile je zařazena zpátečka, není čas na váhání a je třeba ihned spring stáhnout do lodě. Na řešení chyb není kdy. V případě, že se na laně vytvoří uzel, jsou na upozornění kormidelníka jen krátké vteřiny. V případě dobře provedeného manévru je krátký spring jednodušší.
Pozor, jiná situace je ale při zajíždění k molu pomocí příďového springu. Při krátkém springu má jachta problém se dostat přes vydutí boku trupu zádí k molu.
Vše si můžete vyzkoušet na našich kurzech.
1093
Související články
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?
Vyplutí z maríny při bočním větru
Vyplutí z maríny při bočním větru
Pokud vyplouváme s lodí v maríně od mola v bočním větru, klíčové je pro nás záďové návětrné lano. Díky němu jsme schopni držet loď stabilně a mezitím odvázat ostatní lana pro bezpečné odplutí. To už je snad pro všechny ohraná písnička. V článku se ale zaměříme na jiný detail vyplouvání, který nám také často umí situaci značně zkomplikovat. Ten přichází o chvilku později.
Mohu-li, couvám
Mohu-li, couvám
Říjnová plavba po Chorvatsku umožňuje stát pravidelně s lodí u mola bokem. Co jindy je možné jen u benzínové pumpy, jde v říjnu skoro kdekoli. Nejjednodušší způsob stání u mola. Většina zajíždí k molu na přední chod. Já raději couvám.
Kurzy přístavních manévrů na katamaranu 2025. Poslední místa
Kurzy přístavních manévrů na katamaranu 2025. Poslední místa
Preferujete-li na své dovolenkové plavby katamaran, máme pro vás poslední volná místa na jarním kurzu přístavních manévrů v Chorvatsku. Všechny letošní kurzy byly beznadějně vyprodané a na příští rok zbývají jen jednotlivá místa. Asi to děláme dobře...
Bezpečné přistání v bočním větru
Bezpečné přistání v bočním větru
Klasická stresová situace. Přistáváte u mola, pár lodí již tam stojí a fouká boční vítr. Co dělat, aby bylo přistání klidné a bezpečné? Dnes se podíváme na situaci, kdy máme prostor na delší couvání.