Jak se liší vítr na palubě od větru na stěžni?
Sedíte na plachetnici v kokpitu a sledujete směr větru na stěžni. Fouká odjinud, než vy pozorujete na palubě. Jak moc se liší směr a rychlost větru na stěžni a na palubě? A jaký je vliv na nastavení plachet?
Rozdíly ve směru a síle větru na palubě a na stěžni jsou závislé na stabilitě, nebo naopak nestabilitě atmosféry. Rozdíl může činit i 20 a více stupňů a klidně i trojnásobek rychlosti na vrcholu stěžně vysokého 20 metrů.
Při stabilním zvrstvení atmosféry je eliminováno vertikální proudění v atmosféře. Znamená to, že atmosféra se nepromíchává a je velký rozdíl ve větru na úrovni paluby a ve vyšší vrstvě. Stabilní zvrstvení dobře poznáme například podle oblačnosti typu stratus, nebo podle zhoršené viditelnosti.
Při nestabilním zvrstvení dochází naopak k výrazné vertikální výměně v atmosféře. Proto jsou rozdíly mezi větrem na palubě a na stěžni jen malé. Můžeme si to představit tak, že atmosféru promícháme a proto rozdíly směru a síly větrů v různých úrovních nejsou velké.
Co to pro nás bude znamenat z pohledu nastavení plachet? Máme zde dva obrázky změny směru větru s výškou u stabilního zvrstvení, tedy v případě, že jsou rozdíly s výškou veliké.
Nejprve vítr z pravoboku. Při větru z pravoboku (na severní polokouli) přichází vítr na palubě z ostřejšího směru než vítr na stěžni. Proto je dobré mít na plachtě nastavený větší twist (přetočení horní části plachty).
Grafika Lodní noviny
Rozdíl směru větru s výškou ve stabilním zvrstvení, vítr z levoboku.
Při větru z levoboku je situace opačná. Vítr na palubě přichází více z boku než vítr na stěžni, jehož směr je ostřejší. Proto je třeba mít plachtu více dotaženou s minimálním twistem.
Grafika Lodní noviny
Rozdíl směru větru s výškou vzhledem k tlakovým útvarům.
Na posledním obrázku vidíte, jak se liší směr větru vzhledem k tlakovým útvarům. Červeně je označený směr větru, který není ovlivněn třením, tedy vítr nad přízemní vrstvou atmosféry, která je třením ovlivněna. Modře je směr větru nad hladinou moře, který je třením ovlivněn, proto se stáčí ve směru ke středu tlakové níže.
2434
Související články
Bezpečně do halzy
Bezpečně do halzy
Někteří charteroví jachtaři nedělají rozdíl mezi réčkem a halzou. Stačí otočit kormidlem a přetáhnout genu. Jen při jednom obratu to více mlátí. Je to velmi zjednodušující pohled na věc, který může způsobit finanční, nebo dokonce i zdravotní újmu.
Proč je směr větru na stěžni jiný?
Proč je směr větru na stěžni jiný?
Při plavbě za slabšího větru je třeba plachtu na vrcholu stěžně více otevřít proti tomu, jak ji máme nastavenou dole. Směr větru nahoře je jiný než u hladiny? Čím je to dané?
Práce taktika na lodi
Práce taktika na lodi
Jistě jste slyšeli, že závodní posádky mají mezi sebou na palubě taktika. Pokud jste nikoho takového mezi sebou v posádce neměli, pojďme si říci, co práce taktika obnáší a proč ho příště máte s sebou mít. Bude se vám hodit. Koneckonců při neúspěchu je to obvykle nejkritizovanější člověk na lodi.
Co dělat v 70 uzlech větru
Co dělat v 70 uzlech větru
Chorvatskou posádku zasáhla nedaleko Rogoznice bouřka s větrem o rychlosti kolem 70 uzlů. Navzdory extrémním podmínkám, které jsou vidět na videu, vše dobře dopadlo. Podívejte se na video, ze kterého je možné se poučit.
Co dokáže autopilot
Co dokáže autopilot
Autopilot je nejlepší přítel na palubě. Zmáčkneme AUTO a jedeme. Není třeba stát za kormidlem, soustředit se na vedení lodi. Jste-li sóloví jachtaři, je nezbytný. Víte ale, co vše autopilot dokáže?