showTop
× Search
Je páteční odpoledne a vracíte se s charterovou lodí do domovské maríny. Potřebujete nabrat palivo, ale před benzínkou je stádo lodí. Víte, jak se s jachtou postavit na místě , aby byla stabilní a měli jste minimum starostí? Často jsou v grupě před pumpou vidět jachtaři, kteří se snaží s lodí stát na místě s přídí proti větru. Fouká vítr a příď jachty je snášena tu vpravo a tu zase vlevo. Kormidelník má plné ruce práce. Stále musí sledovat dění kolem, stále se musí snažit jachtu srovnat. Řešení je přitom snadné. S jachtou je možné stát na fleku s minimem práce a pozornosti. Lodní šroub je umístěn u zádi plachetnice. Pokud tedy zařadíme mírnou zpátečku (záleží na síle větru), motor podrží záď proti větru a vítr sfoukne příď po větru. To je pozice, ve které je jachta stabilní. Stačí tedy stočit jachtu zádí proti větru (pokud to neuděláte, stočí se časem sama) a zařadit mírný zpětný chod. Jachta stojí na místě a nemusíte stále trojčit s motorem. Vyzkoušejte a uvidíte...

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Poslední videa


Závodní jachting

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Testy

Co dokáže autopilot

Co dokáže autopilot
Daniel Vodička

Co dokáže autopilot

Autopilot je nejlepší přítel na palubě. Zmáčkneme AUTO a jedeme. Není třeba stát za kormidlem, soustředit se na vedení lodi. Jste-li sóloví jachtaři, je nezbytný. Víte ale, co vše autopilot dokáže?

Patříte-li do skupiny uživatelů autopilota, kteří znají jen AUTO a STBY, využíváte jen to nejzákladnější. Jsou tu ale další možnosti, které jsou velmi užitečné.

Kompasový mód

Základní mód, ve kterém autopilot pracuje, bychom mohli nazvat kompasovým (puntičkáři by řekli magnetickým, pokud je odfiltrovaná deviace). Autopilot drží podle svého vlastního kompasu kurz, který jste mu zadali. Plujete například na jih (v zimě je to ten nejlepší kurz) a zmáčknete AUTO na autopilotu. Na displeji se objeví kurz 180. Je to kompasový kurz, to znamená, že příď jachty směřuje kurzem 180 na kompasu, který je pro autopilota řídícím.

Pamatujete-li si něco ze zkoušek navigace, víte, že to nemusí znamenat, že jachta tímto kurzem skutečně pluje. Záleží na deviaci (autopilot je při kalibraci schopen si ji odfiltrovat), variaci, větru a mořských proudech. Výsledný kurz plavby se může výrazně lišit.

Track

Mód Track je možné použít tehdy, když je autopilot propojen s GPS, nebo mapovým plotterem. V tomto módu musíte mít na mapovém plotteru zadaný bod, do kterého plujete. Zmáčknete na autopilotu tlačítko TRACK. Obvykle následuje upozornění na to, že bude třeba změnit kurz. Odsouhlasíte změnu kurzu a autopilot se vydá na trasu zadanou na mapovém plotteru. Protože na této trase nejste, nejprve ostře (obvykle) změní kurz a zamíří správným směrem, aby se dostal na trasu, která platila v okamžiku, kdy jste ji zadali do mapového plotteru. Jste-li od zadané trasy příliš daleko, může se stát, že se odmítne na trasu vrátit (upozorní LARGE XTE - příliš velká vzdálenost od zvolené trasy).

V tomto módu popluje jachta přesně do bodu, který máte na mapovém plotteru. Nezáleží na větru, na proudu, na deviaci a variaci. Jachta pluje nejkratší trasou k cíli. Mód Track je obvykle výhodný při plavbě na motor. Je úsporný.

Wind

Wind mód se dnes nejčastěji nastavuje v menu autopilota. Po jeho aktivaci pluje jachta stálým úhlem na zdánlivý vítr. Je to mód určený pro plachetnice. Mění-li vítr směr, mění kurz i jachta. Udržuje ideální kurz na vítr, aby bylo nastavení plachet správné. U tohoto módu je nastavitelný alarm, který spustí ve chvíli, kdy jachta změní kurz více než je nastavené rozmezí.

Wind mód je vynikající především pro plavbu na stoupačku a zadobok.

Běžný Wind mód drží kurz na zdánlivý vítr. Na závodních jachtách se ale používají i autopiloty nastavené na True mód. Důvod si vysvětlíme jednoduše. Jste na závodní jachtě, plujete na zadobok, vyjeli jste na vlnu a začínáte rychle surfovat dolů. V té chvíli se velmi rychle mění směr zdánlivého větru, který začíná přicházet více zpředu. Autopilot, který by se řídil zdánlivým směrem větru, by začal rychle odpadat, aby udržel směr větru ze správného úhlu. Takové chování však může skončit nechtěnou halzou. V té situaci je třeba využívat True mód.

V článku využíváme označení používaná výrobcem Raymarine.

7720

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu