showTop
× Search
Na začátek listopadu připravujeme dva teoretické kurzy. Pro zájemce o kapitánský průkaz C je určený kurz od 15.11. a teoretický přípravný kurz na zkoušky způsobilosti k vedení námořní jachty stupeň B se bude konat o týden dříve. Tedy pro ty, kteří chtějí plout dále, nebo na větších jachtách. V obou případech půjde o klasický prezenční třídenní kurz od pátku do neděle. Na jaro jsme vypsali praktický kurz na C. Na palubě jen 4 účastníci, každý s vlastní kajutou. Jíná úroveň kurzu, než jaké jsou u nás běžné. Maximální intenzita a pohodlí.  Průkaz způsobilosti C vydávaný ministerstvem dopravy má platnost do 16 metrů délky jachty a do vzdálenosti nejvýše 20 námořních mil od pobřežní linie, pokud síla větru nepřesáhne 6 stupňů Beaufortovy stupnice. To mnohým jachtařům nestačí. Chtějí plout dále, na větších jachtách, ale také za silnějšího větru. K tomu již je zapotřebí průkaz způsobilosti B určený pro jachty do délky 24 metrů a do vzdálenosti 200 mil...

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Proč je směr větru na stěžni jiný?

Proč je směr větru na stěžni jiný?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Proč je směr větru na stěžni jiný?

Při plavbě za slabšího větru je třeba plachtu na vrcholu stěžně více otevřít proti tomu, jak ji máme nastavenou dole. Směr větru nahoře je jiný než u hladiny? Čím je to dané?

Je to jednoduché. Rozdíl není ani tak ve směru skutečného větru, ale v jeho rychlosti. Podívejme se na obrázek, na kterém máme naznačený vítr skutečný (který skutečně fouká), pohyb lodě a vítr zdánlivý, tedy vítr, který cítíme na pohybující se lodi. To vše ve dvou výškových profilech, tedy na palubě a na stěžni. Směr skutečného větru je pro jednoduchost 45°, rychlost lodě 5 uzlů (červená šipka).

A nyní jsme u rychlosti větru. Za slabého větru bývá velký rozdíl v rychlosti větru na hladině a na vrcholu stěžně. Je to způsobeno třením, které vítr u hladiny zpomaluje. Proto jsme pro jednoduchost zvolili rychlost větru 5 uzlů u hladiny (modrá šipka) a 10 uzlů na vrcholu stěžně (zelená šipka).

Na obrázku nám zbývá popsat fialovou a řekněme oranžovou šipku. V obou případech jde o zdánlivý vítr. Fialová šipka je vítr u hladiny, oranžová u vrcholu stěžně.

Obě šipky jsme schválně vytáhli ještě jednou na levou stranu obrázku. Zde je vidět, že vítr u hladiny je ostřejší (fialová), přichází více od přídě, než je tomu u větru na vrcholu stěžně (oranžová). Proto je třeba mít ve slabém větru na plachtě větší twist.

Jinak se to dá celé také spočítat. To ale není můj případ. Paní profesorku na matematiku jsem na střední škole neměl rád. Nemyslel jsem si o ní nic hezkého. Ona o mně ale také ne. Náš vztah byl opětovaný.

726

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu