showTop
× Search
Turistická sezóna se chýlí k závěru a na Jadranu se život vrací do běžných kolejí. Uklidňující se situaci policisté využili k útoku na zločince na ostrově Molat. Na druhou stranu v Rovinji to byl zločinný pirát/ka, který zaútočil na obyvatelku města. A vlastně víte, co je romobil? Zbraně a tabák Víte, kde leží ostrov Molat? Ze Zadaru poplujete na severozápad, minete Ugljan, Rivanj a Sestrunj. Za Sestrunjem doleva, proplujete úžinou mezi Tun Mali a Tun Veli, zahnete doprava, za kopcem Golubinjka ještě jednou doprava a jste v zátoce Lučina, která je hlavním trajektovým přístavem Molatu. Touto cestou se na ostrov vydali kriminalisté ze Zadaru. Zásah byl veden na šedesátiletého N.B., který ostrovany zásoboval tabákovými výrobky. Na stopu zločinu přivedl policisty známý chorvatský obchodní řetězec Studenac. Po inventuře zjistil, že na Molatu se mimo turistickou sezónu neprodá jediná krabička cigaret. Navzdory tomu, že prostranství před kostelem je plné...

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Co dělat v 70 uzlech větru

Co dělat v 70 uzlech větru
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby, Počasí

Co dělat v 70 uzlech větru

Chorvatskou posádku zasáhla nedaleko Rogoznice bouřka s větrem o rychlosti kolem 70 uzlů. Navzdory extrémním podmínkám, které jsou vidět na videu, vše dobře dopadlo. Podívejte se na video, ze kterého je možné se poučit.

Skipper Luka Rendulić popisuje, že vyplouval z Trogiru a mířil na Kapriji. Jednalo se o skupinu 3 lodí. Ve chvíli, kdy zahlédl bouřku, se pohyboval nedaleko ostrůvku Arkandel. Dvě lodě skupiny kolem bouřky propluly. Schytaly trochu deště, nic víc. S touto vědomostí se Luka rozhodl pokračovat.

Třetí loď však tak lehce nevyvázla. Vítr prý dosahoval až k 70 uzlům: „Viděli jsme, jak to vypadá naživo. Snažili jsme se především držet v bezpečné vzdálenosti od břehu. Když fouká takto silný vítr, nemáš loď plně pod kontrolou. Proto je třeba být co nejdále od břehu. Břeh je za těchto podmínek jediné nebezpečí. Budeš-li blízko a nezvládneš loď, skončíš na břehu. To je ale vše, jiné nebezpečí nehrozí. Pomineme-li nějaké maličkosti.“

Loď nakonec přestála přechod bouřky víceméně bez poškození. Vítr sice smýknul s bimini, ale posádka ho hrdinně držela. A to bylo vše. Celý přechod bouřky trval asi 10 minut.

To chce klid

Na videu je vidět, že posádka zvládala náročné podmínky v klidu a bez zmatků. A to je přesně to, co to vyžaduje. Strach a panika nikdy nepomáhají s řešením. Jak správně poznamenal skipper Luka, za těchto podmínek je jediným nebezpečím najetí na mělčinu (no, ještě by mohlo dojít ke srážce s jinou lodí). Pokud se držíme dále od břehu, jsme v bezpečí. Navíc bouřka netrvá dlouho. Někdy 10 minut, jindy 20, nebo půl hodiny. Nepříjemné, ale k přežití.

Dále se můžeme poučit na videu i z toho, co posádka udělala špatně. Při pohledu za záď to vypadá, že ve vlnách za lodí se zmítá na laně člun. Ten by rozhodně měl být uvázaný na palubě. Také fendry na palubě jsou chybou. Mohou se uvolnit, překáží při pohybu po palubě. Také by nebylo od věci, kdyby na sobě měla posádky psí kšíry. Když už je na palubě...

Pak je tu otázka bimini. Kdyby bylo jasné, že bude foukat extrémní vítr, bylo by lepší ho složit a dobře smotat. To ale nikdo nevěděl a déšť samozřejmě všichni raději přečkáme pod střechou…

Ovladatelnost jachty

Za podobných podmínek mohou být i při plavbě na motor potíže s ovladatelností jachty. Proto je třeba se držet daleko od pobřeží na závětrném boku. Při malé rychlosti může být problém stočit příď proti větru. Nejde-li to, je třeba nejdříve nabrat rychlost. To uděláme tak, že se rozjedeme víceméně po větru. Jakmile máme rychlost, můžeme se stočit proti větru. Pak se snažíme, pokud je to třeba, se držet přídí proti větru. Odpor přídě je menší než odpor boku lodi a tak je možné při pozorném kormidlování směr udržet.

A ještě jedna rada, kterou je dobré se před příchodem bouřky řídit. Než vás přepadně slejvák a vítr, najděte si na kompasu bezpečný kurz, kterým budete moci alespoň v prvních chvílích plout. Viditelnost v bouřce může být omezena jen na pár metrů a snadno se vám může stát, že ztratíte směr a budete dezorientovaní. 

2571

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu