showTop
× Search
Na začátek listopadu připravujeme dva teoretické kurzy. Pro zájemce o kapitánský průkaz C je určený kurz od 15.11. a teoretický přípravný kurz na zkoušky způsobilosti k vedení námořní jachty stupeň B se bude konat o týden dříve. Tedy pro ty, kteří chtějí plout dále, nebo na větších jachtách. V obou případech půjde o klasický prezenční třídenní kurz od pátku do neděle. Na jaro jsme vypsali praktický kurz na C. Na palubě jen 4 účastníci, každý s vlastní kajutou. Jíná úroveň kurzu, než jaké jsou u nás běžné. Maximální intenzita a pohodlí.  Průkaz způsobilosti C vydávaný ministerstvem dopravy má platnost do 16 metrů délky jachty a do vzdálenosti nejvýše 20 námořních mil od pobřežní linie, pokud síla větru nepřesáhne 6 stupňů Beaufortovy stupnice. To mnohým jachtařům nestačí. Chtějí plout dále, na větších jachtách, ale také za silnějšího větru. K tomu již je zapotřebí průkaz způsobilosti B určený pro jachty do délky 24 metrů a do vzdálenosti 200 mil...

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Bezpečně do halzy

Bezpečně do halzy
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Bezpečně do halzy

Někteří charteroví jachtaři nedělají rozdíl mezi réčkem a halzou. Stačí otočit kormidlem a přetáhnout genu. Jen při jednom obratu to více mlátí. Je to velmi zjednodušující pohled na věc, který může způsobit finanční, nebo dokonce i zdravotní újmu.

Réčko je obrat proti větru, halza obrat po větru. Při obratu proti větru přecházíme přes vítr přídí, při obratu po větru zádí. Plujeme-li po větru, máme otěž hlavní plachty výrazně povolenou. Při halze přejde vítr do hlavní plachty z druhého boku přes zadní lem. Výsledkem je, že plachta přelétne z boku na bok plnou rychlostí přes celou délku natažených otěží. Rána na druhém boku je to brutální a může dojít k poškození plachty, někdy dokonce i takeláže. To jsou již zmíněné finanční újmy.

Aby k tomu nedocházelo, je třeba halze věnovat trochu pozornosti.

Chystáme-li se na halzu, začneme tím, že s povoleným stoperem na otěži hlavní plachty otěž na vinšně (u větších jachet) dotahujeme ke středu. Plynule odpadáme, při větru přímo od zádě již máme ráhno dotažené ke středu.

Nyní může kormidelník pokračovat do obratu. Ve chvíli, kdy přelétá hlavní plachta na druhý bok, povolujeme plynule otěž (proto povolený stoper). Otěžové lano zůstává na vinšně, ideálně 2 otočky (jedna je málo na tření, tři jsou moc) a s přelétávající plachtou otěž v ruce necháváme běžet a jen lehce zpomalujeme. Většinu práce za nás udělá tření. Při správném provedení jen měkce plachtu zbrzdíme, nedojde k žádné ráně.

Samozřejmostí je i přetažení geny na druhý bok. Zde nehrozí nebezpečí. Pokud bychom dělali halzu sami, nic se nestane, když na genu přijde řada před hlavní plachtou, nebo až po ní. 

494

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu