showTop
× Search
Další noc a další souboj. Spinaker ve vodě, dvouhodinová snaha o jeho vytažení na palubu. Podařilo se, ale plachta je v čudu. Koláček s Brasseurem pokračují v závodu Transat Cafe L´Or. Kdo pozorně sleduje výkon dua Milan Koláček a Pierre Brasseur v závodě přes Atlantik Transat Cafe L´Or, jistě si včera všiml ztráty na soupeře. Na vině bylo drobné opomenutí, následný pád nového spinakeru do vody a jeho zničení. Mají spinaker?  Ještě bych chtěl na pravou míru uvést francouzské označování plachet na zadní vítr. Spinakerem je myšlen spinaker asymetrický, který u nás označujeme jako genaker. Genakerem pak Francouzi označují plachtu vypadající jako to, co známe pod názvem Code 0. Co se stalo Nový spinaker North Sails byl optimalizován pro plavbu v pasátu ve větru 15 – 20 uzlů. Po vytažení držel v zámku na vrcholu stěžně. Pro jistotu je ale dobře nezapomínat na zajištění výtahu na pianu. K tomu bohužel nedošlo....

Poslední videa


Závodní jachting

Pasát na dosah

Milan Koláček s Pierrem Brasseurem už cítí pasát. Ještě to ale není ono… Vítr začíná mít správný směr, ale je slabý. Ještě to není expres na západ. Zatím jen zadýchaná lokálka.

Testy

Co dělat když…

Co dělat když…
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Co dělat když…

Zajíždíte v maríně zádí k molu mezi lodě a už je jasné, že se loď nepodaří dotočit, hrozí kolize. Co je třeba v takové situaci udělat, jak pokračovat s manévrem?

Situace se zdá složitá, ale opak je pravdou. Jednoduchý návod zní: Začít brzdit a přetočit kormidlo do protisměru. To je ale příliš jednoduchý návod. Pojďme si to probrat detailněji.

Situace

Zajíždíme zádí mezi dvě jachty, stáčíme se na místo a již je jasné, že se manévr nedaří, jsme v oblouku příliš dlouzí a hrozí kolize se vzdálenější jachtou B.

Řešení

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

S citem brzdíme, přílišný posun vpřed není vítaný.
V první řadě je třeba zachovat klid. Vyvarovat se zbrklostí. Sledujeme, jak se záď blíží k jachtě B, kormidlo máme stočené na doraz na pravoboku. Když je jasné, že se nevejdeme, začneme s citem brzdit. Cíle jsou dva. Nevrazit do jachty B a nerozjet se příliš vpřed.

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Jak začneme brzdit, přetáčíme kormidlo na opačný bok a prop wash stáčí záď ve směru šipky.
Brzdíme tedy s citem, a přitom hned přetáčíme kormidlo z pravoboku na levobok.

V té chvíli využíváme prop wash na kormidle. Proud vody se opírá do kormidla na levoboku a tlačí záď na opačnou stranu. Záď se vzdaluje od jachty B a posouvá se na střed mezery mezi loděmi A a B.

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Jakmile je záď dotočená, zařadíme zpátečku a docouváme k molu.
Jakmile je záď dotočená, zařadíme zpátečku a manévr dokončíme.

Celý manévr je jednoduchý. Jde jen o to, pracovat citlivě s plynem a včas otočit kormidlem. Chce to cit, samozřejmě. Jinak pracujeme s plynem za bezvětří, jinak za bočního větru. Tak je to ale s manévry vždy. Není to žádná atomová věda, ale chce to chladnou hlavu a cit.

Pokud vám chybí jedno nebo druhé, učíme přístavní manévry v Praze na Vltavě, nebo na kurzech v Chorvatsku.

4162

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu