showTop
× Search
Turistická sezóna se chýlí k závěru a na Jadranu se život vrací do běžných kolejí. Uklidňující se situaci policisté využili k útoku na zločince na ostrově Molat. Na druhou stranu v Rovinji to byl zločinný pirát/ka, který zaútočil na obyvatelku města. A vlastně víte, co je romobil? Zbraně a tabák Víte, kde leží ostrov Molat? Ze Zadaru poplujete na severozápad, minete Ugljan, Rivanj a Sestrunj. Za Sestrunjem doleva, proplujete úžinou mezi Tun Mali a Tun Veli, zahnete doprava, za kopcem Golubinjka ještě jednou doprava a jste v zátoce Lučina, která je hlavním trajektovým přístavem Molatu. Touto cestou se na ostrov vydali kriminalisté ze Zadaru. Zásah byl veden na šedesátiletého N.B., který ostrovany zásoboval tabákovými výrobky. Na stopu zločinu přivedl policisty známý chorvatský obchodní řetězec Studenac. Po inventuře zjistil, že na Molatu se mimo turistickou sezónu neprodá jediná krabička cigaret. Navzdory tomu, že prostranství před kostelem je plné...

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Co dělat když…

Co dělat když…
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Co dělat když…

Zajíždíte v maríně zádí k molu mezi lodě a už je jasné, že se loď nepodaří dotočit, hrozí kolize. Co je třeba v takové situaci udělat, jak pokračovat s manévrem?

Situace se zdá složitá, ale opak je pravdou. Jednoduchý návod zní: Začít brzdit a přetočit kormidlo do protisměru. To je ale příliš jednoduchý návod. Pojďme si to probrat detailněji.

Situace

Zajíždíme zádí mezi dvě jachty, stáčíme se na místo a již je jasné, že se manévr nedaří, jsme v oblouku příliš dlouzí a hrozí kolize se vzdálenější jachtou B.

Řešení

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

S citem brzdíme, přílišný posun vpřed není vítaný.
V první řadě je třeba zachovat klid. Vyvarovat se zbrklostí. Sledujeme, jak se záď blíží k jachtě B, kormidlo máme stočené na doraz na pravoboku. Když je jasné, že se nevejdeme, začneme s citem brzdit. Cíle jsou dva. Nevrazit do jachty B a nerozjet se příliš vpřed.

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Jak začneme brzdit, přetáčíme kormidlo na opačný bok a prop wash stáčí záď ve směru šipky.
Brzdíme tedy s citem, a přitom hned přetáčíme kormidlo z pravoboku na levobok.

V té chvíli využíváme prop wash na kormidle. Proud vody se opírá do kormidla na levoboku a tlačí záď na opačnou stranu. Záď se vzdaluje od jachty B a posouvá se na střed mezery mezi loděmi A a B.

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Jakmile je záď dotočená, zařadíme zpátečku a docouváme k molu.
Jakmile je záď dotočená, zařadíme zpátečku a manévr dokončíme.

Celý manévr je jednoduchý. Jde jen o to, pracovat citlivě s plynem a včas otočit kormidlem. Chce to cit, samozřejmě. Jinak pracujeme s plynem za bezvětří, jinak za bočního větru. Tak je to ale s manévry vždy. Není to žádná atomová věda, ale chce to chladnou hlavu a cit.

Pokud vám chybí jedno nebo druhé, učíme přístavní manévry v Praze na Vltavě, nebo na kurzech v Chorvatsku.

3588

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu