showTop
× Search
Co je nového se stěžni na Firstech 36?
Daniel Vodička

Co je nového se stěžni na Firstech 36?

Během České námořní rallye spadl stěžeň na jachtě First 36 v maríně na Žutu. Po kontrole takeláží na dalších Firstech se ukázalo, že daleko k tomu nemají ani stěžně na jiných lodích. Co je v této kauze nového?

Česká námořní rallye v kategorii First 36 musela být letos předčasně ukončena po jediném závodním dnu. Ukázalo se, že přední stěhy jsou načaté na několika lodích. Na vině bylo horní ložisko rolfoku, na kterém je uchycen výtah plachty. To bylo vytaženo až nad hliníkovou lištu, na níž se plachta navíjí a rozdíralo přední stěh.

Je to problém

Chorvatští odborníci zkontrolovali všechny lodě a zakázali pokračování v závodě. Na otázky po detailní příčině závady dokázali svoji odbornost a s moudrým mručením řekli, že je to problém.

Od té doby se snaží Tomáš Stejskal z TPS centra, tedy z firmy, která organizuje Českou námořní rallye a byla tak poškozena, zjistit, co se stalo a jaké to má řešení.

Je to tajné

Charterová firma sice vrátila poplatek za pronájem lodí, ale informace o příčinách a řešeních jsou tajnější než dovolené šéfa centrální banky v jedné nejmenované zemičce ve středu Evropy.

Vzhledem k tomu, že firma TPS centrum by měla již nyní rezervovat jachty na další ročník závodu (a zaplatit zálohu za lodě), je její touha po informacích o řešení závady pochopitelná.

Jenomže Chorvatsko je jako Sicílie. Všichni vědí, ale nikdo nepoví. Prý je již všechno v pořádku... Jak je to opraveno a čím to bylo? Bez odpovědi!

Je to problém

Neodpovídá charterová společnost. Neodpovídá riggerská firma, která měla kontrolu takeláží na starosti, a nakonec nekomunikuje ani slovinský výrobce Seascape. Je to prý celé složité…

Chápu, že je celá situace složitá. Jde tam o peníze, a to je složité. Ale mlčení jen nahrává spekulacím. Můžeme tedy spekulovat? Křičet do světa, že za to může charterovka, že za to může rigger, který lodě nastrojoval? Že za to může výrobce plachet, který střihl dlouhé nohavice? Nebo spekulovat, že je vina na výrobci?

Nemyslím si, že jsou podobné spekulace konstruktivním řešením. Stala se chyba, je třeba ji přiznat a přijmout opatření, aby se neopakovala. Položit otevřené karty na stůl. Tomu se ale Chorvaté brání…

Co je tedy nového?

No nového samozřejmě není nic!

Předchozí článek Nezastavené pobřeží znamená zaostávající za svým ekonomickým potenciálem
Další článek Nový spinaker je v čudu…
Vytisknout
1142

Poslední videa


Závodní jachting

3500 mil bez obratu

To je z Čech až na konec světa. Přibližně. Nebo přesněji z Brna téměř na Seychely. Takto pluje při honbě za rekordem kolem světa trimaran Sodebo Ultim. Poslední obrat u Kanárů a nyní se...

Fantastický rekordní čas

Trimaran Sodebo Ultim dnes v noci překročil rovník v čase 4 dny, 4 hodiny. Od startu na západě Bretaně uplul 3355 mil průměrnou rychlostí 33 uzlů. K plavbě z Bretaně na rovník potřeboval jen...

Testy

Čím je jiný Sirius 35 DS

Redaktoři Yachting Mothly zhodnotili, že jde o nejlepší jachtu, jakou kdy testovali. V prosinci se na ní na Baltu projel Dan Přívara. Čím je tato jachta tak jiná, že je nejlepší?

Technika plavby

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu