showTop
× Search
Nezastavené pobřeží znamená zaostávající za svým ekonomickým potenciálem
Daniel Vodička
/ Kategorie: Kam jet, Zajímavosti

Nezastavené pobřeží znamená zaostávající za svým ekonomickým potenciálem

Žraloci trhají kořist na kusy a z krásného pobřeží s malebnými přístavy a kamennou staletou architekturou se stává eldorádo, zlatá žíla pro vyvolené.

Každý stát má zřejmě právo, zničit si svoji krajinu sám. Děje se to, dělo se to a bude se to dít. Stačí se podívat na středomořská pobřeží ve Španělsku, ve Francii, v Turecku. K čemu je příroda, když negeneruje přímé zisky?

Chorvatské pobřeží dlouho odolávalo. Rozrůstala se stavba apartmánů, ale velké hotelové a realitní komplexy se nešířily. To se ale mění.

V okolí Primoštenu se chystá nová výstavba, mezi marínou v Rogoznici a mořem je naplánovaný hotelový komplex, před Starim Gradem na Hvaru má začít výstavba už letos. Na Ugljanu Lioqa Resort už je dokonce hotový a má česko-slovenskou stopu.

Mluví se i o výstavbě mostu na Pašman. To by výrazně navýšilo tlak na výstavbu na Pašmanu i na Ugljanu.

Při projednávání návrhů na změny územních plánů se hodně mluví o luxusní turistice, o příjmech do státní kasy, o stovkách a tisících pracovních míst. Nevím, jak je to s příjmy do eráru, ale co se týče pracovních míst, je situace již dnes na pobřeží taková, že na volného pracanta v podstatě nenarazíte. V hotelích a restauracích pracují lidé z Bosny a celého světa. V klasické konobě už není problém narazit na obsluhu z Asie.

Podobná velkovýstavba tak naplňuje především partikulární zájem a pro lokální obyvatelstvo má buď žádný, nebo negativní význam.

V oblastech rostou komplexy, které se po sezóně vylidní a připomínají města duchů, jak je to už dnes s komplexy apartmánů v okolí všech Rogoznic a Primoštenů.

Co ale zůstane zničeno navždy, je krásné a netknuté pobřeží. To je vytlačováno stále dál a dál od center do stále nehostinnějších oblastí. Je vytlačováno podobně, jako primitivní indiáni do hloubi amazonského pralesa.

Ale co je komu po indiánech? Ti přeci nevytváří žádné hmatatelné hodnoty…

Předchozí článek Spotřeba nafty a nabíjení akumulátorů pomocí motoru
Další článek Co je nového se stěžni na Firstech 36?
Vytisknout
888

Poslední videa


Závodní jachting

3500 mil bez obratu

To je z Čech až na konec světa. Přibližně. Nebo přesněji z Brna téměř na Seychely. Takto pluje při honbě za rekordem kolem světa trimaran Sodebo Ultim. Poslední obrat u Kanárů a nyní se...

Fantastický rekordní čas

Trimaran Sodebo Ultim dnes v noci překročil rovník v čase 4 dny, 4 hodiny. Od startu na západě Bretaně uplul 3355 mil průměrnou rychlostí 33 uzlů. K plavbě z Bretaně na rovník potřeboval jen...

Testy

Čím je jiný Sirius 35 DS

Redaktoři Yachting Mothly zhodnotili, že jde o nejlepší jachtu, jakou kdy testovali. V prosinci se na ní na Baltu projel Dan Přívara. Čím je tato jachta tak jiná, že je nejlepší?

Technika plavby

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu