showTop
× Search
Je páteční odpoledne a vracíte se s charterovou lodí do domovské maríny. Potřebujete nabrat palivo, ale před benzínkou je stádo lodí. Víte, jak se s jachtou postavit na místě , aby byla stabilní a měli jste minimum starostí? Často jsou v grupě před pumpou vidět jachtaři, kteří se snaží s lodí stát na místě s přídí proti větru. Fouká vítr a příď jachty je snášena tu vpravo a tu zase vlevo. Kormidelník má plné ruce práce. Stále musí sledovat dění kolem, stále se musí snažit jachtu srovnat. Řešení je přitom snadné. S jachtou je možné stát na fleku s minimem práce a pozornosti. Lodní šroub je umístěn u zádi plachetnice. Pokud tedy zařadíme mírnou zpátečku (záleží na síle větru), motor podrží záď proti větru a vítr sfoukne příď po větru. To je pozice, ve které je jachta stabilní. Stačí tedy stočit jachtu zádí proti větru (pokud to neuděláte, stočí se časem sama) a zařadit mírný zpětný chod. Jachta stojí na místě a nemusíte stále trojčit s motorem. Vyzkoušejte a uvidíte...

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Poslední videa


Závodní jachting

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Testy

Proč si najíždět těsně k lodi a jak na to

Proč si najíždět těsně k lodi a jak na to
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Proč si najíždět těsně k lodi a jak na to

Zajíždím zádí k molu a fouká mi boční vítr. Najíždím k již vyvázané jachtě, kterou budu mít na závětrném boku. Proč popluji těsně vedle ní? Proč si nenechávám rezervu?

Důvod je jednoduchý. Jakmile snížíme rychlost, vítr začne stáčet příď jachty po větru, tedy na vedle stojící loď. Tam může hrozit nebezpečí, že do vedle stojící jachty vlétneme předním košem, nebo dokonce kotvou. Najedeme-li vedle vyvázané jachty těsně, opřeme se o její bok fendry a nic se nemůže stát. Je to bezpečné…

Pokud necháme větší mezeru mezi loděmi, hrozí, že vítr sfoukne naši příď na vedle stojící jachtu. Samozřejmě tomu můžeme zabránit motorem, ale je to obtížnější, než se o vedlejší loď opřít.

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Ideální je podržet si příď kormidlem po větru a nechat se mírně snášet.
Najíždění proti větru

Při najíždění proti větru se stočíme mírně později, než by bylo nutné. Po srovnání lodě vůči molu stáčíme kormidlo po větru a blížíme se k lodi v závětří s tím, že kormidlem držíme příď proti větru a vítr celou loď mírně snáší bokem. Příď by nám takto neměla ustřelit a nakonec splujeme až na již vyvázanou jachtu. Při brždění dáme na jachtě s jedním listem kormidla kormidlo proti větru a tím posuneme záď po větru na vedle stojící jachtu. 

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Máme-li prostor, je snášení s kormidlem po větru velmi bezpečné.
Najíždíme po větru

Při najíždění po větru musíme věnovat velkou pozornost přídi. Po stočení kolmo k molu bude mít příď tendenci pokračovat v zatáčce a ustřelit po větru.

Stočíme se tedy o něco dříve a v okamžiku dotočení zatáčky stočíme kormidlo na opačný bok, tedy po větru. Toto vyložení kormidla zastaví snášení přídě a loď mírně poskočí bokem po větru. Následně rovnáme kormidlo, ale stále ho necháváme mírně po větru. Díky tomu splouváme k závětrné jachtě a držíme si příď proti větru.Při brždění dáme na jachtě s jedním listem kormidla kormidlo proti větru a tím posuneme záď po větru na vedle stojící jachtu. 

Tím, že při couvání v bočním větru máme kormidlo stočené po větru, bráníme větru, aby nám sfoukl příď. Nemusíme mít příliš vysokou rychlost, přitom stále máme příď pod kontrolou. Je i možné tento manévr provést s rovným kormidlem, ale musíme mít více rychlosti. To si většinou mezi jachtami v přístavu nepřejeme.

Varování

Průběh manévru samozřejmě záleží na síle větru. Někdy je kormidla třeba více, jindy méně. Stejně tak s plynem. To, o čem zde mluvíme, je princip, který zabrání základním chybám. Samozřejmě nezabrání špatnému provedení správného manévru.

Vydavatel Lodních novin neručí za škody vzniklé špatným provedením správného manévru.

2312

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu