showTop
× Search
Turistická sezóna se chýlí k závěru a na Jadranu se život vrací do běžných kolejí. Uklidňující se situaci policisté využili k útoku na zločince na ostrově Molat. Na druhou stranu v Rovinji to byl zločinný pirát/ka, který zaútočil na obyvatelku města. A vlastně víte, co je romobil? Zbraně a tabák Víte, kde leží ostrov Molat? Ze Zadaru poplujete na severozápad, minete Ugljan, Rivanj a Sestrunj. Za Sestrunjem doleva, proplujete úžinou mezi Tun Mali a Tun Veli, zahnete doprava, za kopcem Golubinjka ještě jednou doprava a jste v zátoce Lučina, která je hlavním trajektovým přístavem Molatu. Touto cestou se na ostrov vydali kriminalisté ze Zadaru. Zásah byl veden na šedesátiletého N.B., který ostrovany zásoboval tabákovými výrobky. Na stopu zločinu přivedl policisty známý chorvatský obchodní řetězec Studenac. Po inventuře zjistil, že na Molatu se mimo turistickou sezónu neprodá jediná krabička cigaret. Navzdory tomu, že prostranství před kostelem je plné...

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Proč si najíždět těsně k lodi a jak na to

Proč si najíždět těsně k lodi a jak na to
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Proč si najíždět těsně k lodi a jak na to

Zajíždím zádí k molu a fouká mi boční vítr. Najíždím k již vyvázané jachtě, kterou budu mít na závětrném boku. Proč popluji těsně vedle ní? Proč si nenechávám rezervu?

Důvod je jednoduchý. Jakmile snížíme rychlost, vítr začne stáčet příď jachty po větru, tedy na vedle stojící loď. Tam může hrozit nebezpečí, že do vedle stojící jachty vlétneme předním košem, nebo dokonce kotvou. Najedeme-li vedle vyvázané jachty těsně, opřeme se o její bok fendry a nic se nemůže stát. Je to bezpečné…

Pokud necháme větší mezeru mezi loděmi, hrozí, že vítr sfoukne naši příď na vedle stojící jachtu. Samozřejmě tomu můžeme zabránit motorem, ale je to obtížnější, než se o vedlejší loď opřít.

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Ideální je podržet si příď kormidlem po větru a nechat se mírně snášet.
Najíždění proti větru

Při najíždění proti větru se stočíme mírně později, než by bylo nutné. Po srovnání lodě vůči molu stáčíme kormidlo po větru a blížíme se k lodi v závětří s tím, že kormidlem držíme příď proti větru a vítr celou loď mírně snáší bokem. Příď by nám takto neměla ustřelit a nakonec splujeme až na již vyvázanou jachtu. Při brždění dáme na jachtě s jedním listem kormidla kormidlo proti větru a tím posuneme záď po větru na vedle stojící jachtu. 

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Máme-li prostor, je snášení s kormidlem po větru velmi bezpečné.
Najíždíme po větru

Při najíždění po větru musíme věnovat velkou pozornost přídi. Po stočení kolmo k molu bude mít příď tendenci pokračovat v zatáčce a ustřelit po větru.

Stočíme se tedy o něco dříve a v okamžiku dotočení zatáčky stočíme kormidlo na opačný bok, tedy po větru. Toto vyložení kormidla zastaví snášení přídě a loď mírně poskočí bokem po větru. Následně rovnáme kormidlo, ale stále ho necháváme mírně po větru. Díky tomu splouváme k závětrné jachtě a držíme si příď proti větru.Při brždění dáme na jachtě s jedním listem kormidla kormidlo proti větru a tím posuneme záď po větru na vedle stojící jachtu. 

Tím, že při couvání v bočním větru máme kormidlo stočené po větru, bráníme větru, aby nám sfoukl příď. Nemusíme mít příliš vysokou rychlost, přitom stále máme příď pod kontrolou. Je i možné tento manévr provést s rovným kormidlem, ale musíme mít více rychlosti. To si většinou mezi jachtami v přístavu nepřejeme.

Varování

Průběh manévru samozřejmě záleží na síle větru. Někdy je kormidla třeba více, jindy méně. Stejně tak s plynem. To, o čem zde mluvíme, je princip, který zabrání základním chybám. Samozřejmě nezabrání špatnému provedení správného manévru.

Vydavatel Lodních novin neručí za škody vzniklé špatným provedením správného manévru.

1071

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu