Plachty a motor zároveň
Italský trim, plavba na plachty a na motor zároveň. Mnozí touto taktikou opovrhují. Má ale i své výhody a není důvod, proč ji zatracovat.
Proč užívat plachty a motor zároveň? Osobně preferuji plachty samotné, samozřejmě. Jsou ale chvíle, kdy k nim nastartovaný motor pomůže a ušetří nás bolesti, únavy, pozdního příjezdu, nebo také nebezpečí.
Žádný vítr a vlny
Na otevřeném moři není taková situace nijak vzácná. Vítr odešel (nebo ještě nepřišel), ale jsou tu vlny. Není jiná cesta, než jet na motor. Jachta je ale vlnami pohazována jak korková zátka a posádka (někdy i kapitán) trpí. Trápení je možné snížit. Stačí vytáhnout kousek hlavní plachty. Houpání lodi se ihned výrazně zredukuje. Plachtu nevytahujeme celou a dotáhneme otěž, při poskakování na vlnách je namáhána.
S vytaženou plachtou je život na palubě snesitelnější.
Stoupačka
Vaše jachta není žádný závoďák a vy stoupáte proti větru. Je to dost o nervy, protože na stoupačce se nedostanete ani na 50°a to nepočítáme ani se snosem. Nemáte-li nekonečně času a trpělivosti, můžete si pomoci motorem. Úhel, kterým stoupáte proti větru, se zlepší a pivo v cílové hospodě bude blíže.
Proud
Křižujete-li proti proudu, je každý stupeň, který se vám podaří vyostřit, obzvláště cenný. V dvouzlovém proudu do úst může být vaše stoupačka nervy drásajícím zážitkem (pokud nejste trpěliví jak lenochod čekající až z pupene vyroste list k sežrání). Nastartovaným motorem snížíte snos větrem na minimum a na každém boku si pomůžete o 10°.
Tlačí vás čas
Potřebujete před setměním proplout nebezpečnými mělčinami, ale soumrak se kvapem blíží. Motorem pomůžete plachtám a stihnete dříve nemyslitelné.
Pro zlepšení nálady na palubě
Strávíte-li 24 hodin 2 míle před přístavem bez pohybu v bezvětří, určitě to nezvedne náladu v posádce. V takovém případě funguje motor jako antidepresivum. Tuto situaci jsem zažil na jachtě Šárka. Byla vybavena dvojicí přívěsných motorů. Nebyly příliš spolehlivé. Často nefungoval ani jeden. Přístav, na který jsme koukali, byl Zakynthos.
Pozor na znaky
Jaký bystě měli mít na stěžni vytažený znak, pokud plujete na motor a na plachty? Je to černý kužel vrcholem dolů. Najdete ho v každé charterové lodi.
5744
Související články
Proč být na kotvě označen
Proč být na kotvě označen
Může se vám snadno stát, že zjistíte, že absence černé koule při kotvení byla vaše největší chyba. A můžete si tisíckrát říkat, že ostatní ji nemají také vyvěšenu.
Proč vám to příliš nestoupá?
Proč vám to příliš nestoupá?
Stoupáte proti větru. Není to žádná sláva. Posouváte se proti jen pomalu a váš souboj s větrem připomíná Švejkův pochod do Budějovic. Dva kroky dopředu a tři zpět. Kde je chyba?
Spinakery a genakery na smetišti dějin
Spinakery a genakery na smetišti dějin
Spinakery a genakery jsou plachty, na které budeme za pár let koukat stejně, jako na ráhnové oplachtění čajových kliprů. Zdá se vám to odvážné tvrzení? Podívejte se na rostoucí rychlost moderních závodních jachet.