Proč napínat zadní stěh
Na jachtách typu cruiser/racer je dopínání zadního stěhu běžné. Tuto možnost ale najdeme i na některých lodích čistě turistických. Proč napínat zadní stěh a kdy?
Co způsobí napnutí zadního stěhu? Záleží na typu takeláže. Vede-li přední stěh až na vrchol stěžně, dopnutím zadního stěhu jen dopínáme stěh přední. My se ale budeme věnovat takeláži, kde přední stěh končí pod vrcholem stěžně. Jedná se například o 7/8 takeláž. Zde dopnutím zadního stěhu ohýbáme stěžeň.
Při ohnutí stěžně dochází k zploštění profilu plachty. Výsledkem je lepší možnost stoupání proti větru v silném větru je zmenšení náklonu jachty a snížení návětrnosti jachty, tedy zmenšení snahy jachty vyostřit proti větru. Sníží se sice výkon plachty, ale již zmíněné klady převáží.
V silném větru se na stoupačce nebojte a stěžeň prohněte. Jachta se bude méně naklánět a povede se lépe na kormidle.
2514
Související články
Když na kormidle není nic cítit
Když na kormidle není nic cítit
Sedíte u kormidla, snažíte se držet kurz, ale kormidlo je takové nijaké. Nic není cítit, není se do čeho opřít. Co s tím?
Plachty povolit, nebo přitáhnout?
Plachty povolit, nebo přitáhnout?
Chcete ostře stoupat. Plachty je třeba přitáhnout na maximum. Nebo ne? Není někdy lepší je trochu povolit?
Proč bych volil klasické refování
Proč bych volil klasické refování
Refování jedním lanem, nebo vpředu na goosenecku na hák? Preferuji druhou možnost, i když mnohé loděnice to mají jinak. Proč jít proti proudu?