Zrušení nepotřebné záchranné akce ušetří miliony
Jachta se ocitne ve špatném počasí a méně zkušený kapitán ztratí orientaci. V těžké povětrnostní situaci dostane strach a spustí nouzové volání. O něco později zahlédne světla majáku, vpluje do přístavu a v bezpečí usne vyčerpáním. Mezitím ale probíhá jím iniciovaná záchranná akce, jejíž náklady mohou jít do milionů. Takových případů není málo.
Jakmile stav nouze skončí, je třeba o tom dát za každých okolností co nejrychleji vědět, ideálně vysílačkou, případně v nejbližším přístavu. Společnost Garmin uvádí i příklad, jak má takové odvolání znít: „All stations, all stations, all stations, this is (jméno lodi), MMSI number ..., position ... (sš/jš), ... (zd/vd). Cancel my distress alert of (datum a čas). This is (jméno lodi), MMSI number ... Out.“
Moderních komunikačních prostředků, jimiž je možné vyvolanou pátrací akci odvolat, je dnes na palubách lodí vícero. Z těch tradičních slouží k signalizaci ukončení nouzové situace také zelené světlice. Když někdo odpálí červenou světlici a pak se mu navzdory původním očekáváním podaří nouzový stav vlastními silami odvrátit, měl by okamžitě vypálit vícero zelených světlic za sebou. Jejich rychlým spotřebováním se není třeba zabývat vzhledem k nákladům záchranné akce.
Leckdy bývají iniciátory pátracích akcí příbuzní nebo přátelé, kteří pojmou podezření poté, co již dlouho neslyšeli o posádce na lodi a snad se i doslechli, že přes dotyčnou mořskou oblast měla procházet bouřlivá níže. Proto je dobré udržovat je v klidu pravidelným informováním, že je vše v pořádku. To není přecitlivělost, ale korektní chování námořníka.
Dobrou pojistkou bývá i to dát příbuzným či přátelům k dispozici plán trasy i se jmény přístavů, nejlépe i s předpokládanými daty a časy příjezdu a odjezdu. Skutečně se i dnes může stát, že posádka skončí na moři s neovladatelnou lodí, s nefunkční EPIRB a bez možnosti spojení. Pátrací akce je pak významně nákladnější a zabere mnohem více času, než když rodinný příslušník zná předpokládanou trasu plavby a může poskytnout tipy, kde pátrat.
592
Související články
Proč je otěž nebezpečná
Proč je otěž nebezpečná
Dávat pozor na halzu! Pro většinu samozřejmý bezpečnostní imperativ. Najdou se však tací, kteří nevědí, co je halza. Potom těžko budou vědět, proč si mají při halze dávat pozor.
Co znamená závlačka na palubě?
Co znamená závlačka na palubě?
Ráno vylezete na palubu, jdete se podívat na příď a najdete matičku (závlačku, něco podobného). Pro hosta na palubě (nejachtaře) nedůležité smetí, které kopne přes palubu. Pro jachtaře důvod k bolení hlavy.
To nemůže být pravda…
To nemůže být pravda…
Připravuje se webinář na téma bezpečnost plavby v Rudém moři. Nebylo by to zajímavé, kdyby organizátorem nebyli Hútíové, vojenská skupina způsobující nebezpečnost plavby v Rudém moři. Útočí v Rudém moři na nákladní lodě drony a raketami.