Zrušení nepotřebné záchranné akce ušetří miliony
Jachta se ocitne ve špatném počasí a méně zkušený kapitán ztratí orientaci. V těžké povětrnostní situaci dostane strach a spustí nouzové volání. O něco později zahlédne světla majáku, vpluje do přístavu a v bezpečí usne vyčerpáním. Mezitím ale probíhá jím iniciovaná záchranná akce, jejíž náklady mohou jít do milionů. Takových případů není málo.
Jakmile stav nouze skončí, je třeba o tom dát za každých okolností co nejrychleji vědět, ideálně vysílačkou, případně v nejbližším přístavu. Společnost Garmin uvádí i příklad, jak má takové odvolání znít: „All stations, all stations, all stations, this is (jméno lodi), MMSI number ..., position ... (sš/jš), ... (zd/vd). Cancel my distress alert of (datum a čas). This is (jméno lodi), MMSI number ... Out.“
Moderních komunikačních prostředků, jimiž je možné vyvolanou pátrací akci odvolat, je dnes na palubách lodí vícero. Z těch tradičních slouží k signalizaci ukončení nouzové situace také zelené světlice. Když někdo odpálí červenou světlici a pak se mu navzdory původním očekáváním podaří nouzový stav vlastními silami odvrátit, měl by okamžitě vypálit vícero zelených světlic za sebou. Jejich rychlým spotřebováním se není třeba zabývat vzhledem k nákladům záchranné akce.
Leckdy bývají iniciátory pátracích akcí příbuzní nebo přátelé, kteří pojmou podezření poté, co již dlouho neslyšeli o posádce na lodi a snad se i doslechli, že přes dotyčnou mořskou oblast měla procházet bouřlivá níže. Proto je dobré udržovat je v klidu pravidelným informováním, že je vše v pořádku. To není přecitlivělost, ale korektní chování námořníka.
Dobrou pojistkou bývá i to dát příbuzným či přátelům k dispozici plán trasy i se jmény přístavů, nejlépe i s předpokládanými daty a časy příjezdu a odjezdu. Skutečně se i dnes může stát, že posádka skončí na moři s neovladatelnou lodí, s nefunkční EPIRB a bez možnosti spojení. Pátrací akce je pak významně nákladnější a zabere mnohem více času, než když rodinný příslušník zná předpokládanou trasu plavby a může poskytnout tipy, kde pátrat.
378
Související články
Jak rychle můžeme plout?
Jak rychle můžeme plout?
Víte, jakou maximální rychlostí můžete na moři plout? 10, 20, 50 uzlů? Tak tedy kolik?
Teplota vody jako rizikový faktor
Teplota vody jako rizikový faktor
Jachtařům se zdá jachting stejně nebezpečnou činností, jako přecházení Strakonické na světlech na Smíchově u lihovaru. Ano, určité riziko vždy existuje… Takové pojišťovny to ale vidí jinak.
Princezna v plamenech
Princezna v plamenech
Dva lidé byli zachráněni z 18metrové motorové jachty Princess jménem Peroni, která začal hořet nedaleko břehů ostrova Wight na jižním pobřeží Spojeného království. Přestože ze záběrů je patrné, že plameny loď zcela pohltily, dvojice vyvázla bez zranění.