Zelená bóje vpravo?
Vzbudí vás, ukážou vám zelenou bóji a zeptají se: „Jak jí máme minout?“ Odpovíte, že je na pravé straně plavební dráhy. Víte, že nemusíte mít pravdu?
Zelená bóje může být na pravé i na levé straně plavební dráhy. To se asi mnohým nebude líbit, že?
Plavební cesty jsou značeny ve směru do přístavu. Jsme zvyklí, že ve směru do přístavu máme zelenou bóji po pravoboku. A má kónický tvar.
Neplatí to ale vždy. Dokonce to neplatí v cca 50 % případů.
Přehledné rozdělení na IALA A a IALA B
Co se týče značení vodních cest, je svět rozdělen na dvě oblasti. IALA A a IALA B. Systém IALA A platí pro Evropu, většinu Asie, Austrálii, Nový Zéland, část Pacifiku. IALA B platí pro americký kontinent a část jihovýchodní Asie včetně Japonska.
Obě tyto oblasti se liší tím, jestli mají zelenou vpravo, nebo vlevo. Matoucí je například Grónsko vpravo, Kanada vlevo, nebo Čína vpravo, Korea vlevo.
My jsme zvyklí se pohybovat v zóně IALA A. Zmateni můžeme být především při plavbách v Karibiku, který spadá do zóny B.
Ačkoli jsou barvy bójí v obou zónách opačné, jedna věc je stejná. Je to tvar bójí. Kónický, tedy kuželovitý tvar je na pravoboku jak v zóně A tak i v zóně B.
15790
Související články
Co říká tato šipka
Co říká tato šipka
Na námořních mapách občas najdete tuto řůžovou šipku. Většinou jí nikdo nevěnuje pozornost. Říká nám však velmi důležité věci, které někdy mohou dokonce rozhodovat o našem bytí a nebytí. Říká nám, jestli máme objet zelenou bóji zprava, nebo zleva.
Jednoduchá pomůcka pro bóji izolovaného nebezpečí
Jednoduchá pomůcka pro bóji izolovaného nebezpečí
Je pár bójí, které by měl každý jachtař bezpečně poznat. Ve dne i v noci. Jednou z nich je bóje izolovaného nebezpečí. Ve dne ji snad pozná každý. Co ale v noci?
Navigačně složitá místa v noci
Navigačně složitá místa v noci
Místo, které je ve dne jasně vyznačené, se může stát za tmy nebezpečnou pastí. Nebudete-li na tuto alternativu připraveni můžete zažít nepříjemné chvíle za kormidlem.