Zajíždění nevyšlo, jak se posunout bokem?
Zajíždíme bokem k molu do krátkého místa. Bohužel se nám zajetí nepovedlo podle plánu a stojíme dále od mola, než jsme potřebovali. Co dělat dál? Je třeba zajet znovu?
Ne, rozhodně není třeba zajíždět znovu. Posuneme jachtu bokem k molu. U jachty s jedním listem kormidla to není žádný problém. Potřebujeme si jen udělat místo a použít prop wash.
Na prvním obrázku je patrné, že dále dopředu jet nemůžeme. Abychom si udělali místo, budeme si muset couvnout. Zařadíme zpátečku a posuneme se co nejdále dozadu, co nám mezera mezi loděmi dovolí. Při zpátečce se nám může stát, že se nám vlivem prop walk posune záď ještě mírně od mola. To nám ale nebude vadit. Nebude to výrazné, bavíme se o moderních lodích, u kterých je prop walk nevelký. Navíc aby šla záď od mola, musel by být na lodi levotočivý lodní šroub, což je u moderních jachet běžné při použití náhonu saildrive. Protože saildrive bývá umístěn dále od zádi, je prop walk nevýrazný (vypadá to složitě, ale tuto věc jsme již mnohokrát vysvětlovali na stránkách i v knize).
Grafika Lodní novin
Je to snadné, stačí využít prop wash.
Tedy couvneme si, uděláme si prostor před přídí, stočíme kormidlo od mola a zařadíme krátký, ale razantní přední chod. Prop wash nám přitom posune záď směrem k molu.
Jakmile je záď u mola, nahodíme záďové vyvazovací lano na pachole, zafixujeme ho, stočíme kormidlo k molu a zařadíme přední chod. Tak dostaneme k molu také příď jachty.
Je to snadné, stačí vědět, jak na to.
Podobné věci učíme na našich jednodenních kurzech v Praze, nebo třídenních kurzech v Chorvatsku.
1137
Související články
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání.
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?