Zajíždění k molu ve dvojici
Na palubě jachty jste jen dva. Ve dvojici jsou přístavní manévry náročnější. Podíváme se, jak postupovat, aby bylo vše bezpečné a jednoduché. Začneme zajížděním bokem k molu ve větru, který fouká víceméně paralelně s molem.
Dvojčlenná posádka znamená, že volné jsou při manévrech v podstatě jen jedny ruce. Už to není o tom, že kormidelník přivede jachtu jakž takž k molu, s lany vyskočí početná posádka a loď společnými silami přitáhne k molu. Ve dvojici je nutné, aby kormidelník přivedl loď k molu přesně a zastavil tak, jak má. Druhý člen posádky (používejme zde například název vazač) jen vyskočí s jedním lanem, které na molu upevní. Kormidelník pak musí jachtu udržet u mola, aby vazač mohl upevnit druhé lano.
Vítr podél mola
V případě, že vane vítr podél mola, budeme zajíždět proti větru. Pokud neznáme místo, kam zajíždíme, uděláme nejlépe, pokud nejprve vše obhlédneme. Projedeme okolo, posoudíme výšku mola, zkontrolujeme rozmístění pacholat nebo vyvazovacích kruhů.
Podle zjištěných informací připravíme fendry a lana (délka). Nezapomeneme na fendry u zádě jachty, protože o ty se budeme opírat. V případě, že máme k dispozici větší fendr (kouli), dáme ho až k zádi jachty.
K molu budeme couvat, protože takto je celý manévr jednodušší a k molu se dostaneme zádí, kde potřebujeme vyvázat lano. Couváme bokem k molu proti větru (1), vazač je připravený s lanem. Při tomto způsobu zajíždění můžeme plout extrémně pomalu. Nehrozí žádné nebezpečí, že by nám mohl vítr uškodit.
Couváme k molu velkým zadním fendrem napřed. Jakmile jsme u mola, vazač vystoupí na břeh a zafixuje záďové lano (2). Nyní stačí stočit kormidlo k molu a zařadit přední chod. Jachta se přilepí bokem na molo a bude stát ve stabilní poloze. Vazač může jít k přídi a uváže příďové lano. Manévr je u konce a nyní je možné upravit definitivně vyvazovací lana a uvázat springy (3)
Jachta se dvěma kormidly
Výše zmíněný manévr je platný pro jachtu s jedním listem kormidla. Když kormidelník stočí kormidlo k molu a zařadí přední chod, proud vody od lodního šroubu směřuje na kormidlo a stáčí tak jachtu přídí k molu. Říká se tomu prop wash.
Na jachtách s dvěma listy kormidla prop wash nefunguje, protože proud vody od lodního šroubu proběhne mezi kormidly a nemá na ně žádný vliv. Přesto po vyvázání záďového lana zařadíme přední chod a jachta se přimáčkne bokem k molu. Je to způsobeno pákou, která vzniká mezi osou otáčení jachty (v tomto případě vazák, na kterém je jachta vyvázána) a lodním šroubem, kde působí síla tlačící jachtu dopředu. Tato páka samozřejmě působí i na jachtě s jedním listem kormidla, ale prop wash má v takovém případě větší sílu.
Téměř vše o přístavních manévrech najdete v knize Přístavní manévry. Nebo vás to můžeme naučit na jaře v praxi. Podzim už máme plně obsazený.
.
4044
Související články
Pozor s bočním větrem
Pozor s bočním větrem
Při zajíždění zádí k molu s bočním větrem se můžete dostat do velmi nepříjemné situace. Stačí drobná chyba a již atakujete vedle stojící jachtu svojí kotvou. Jak se nepříjemné situaci vyhnout?
Kdy se můžete v Praze zlepšit v přístavních manévrech
Kdy se můžete v Praze zlepšit v přístavních manévrech
Červencové termíny přístavních manévrů v Praze jsou plné. Chcete-li se zlepšit za kormidlem před svojí plavbou, chcete-li získat jistotu, naučit se nové postupy, prostě zjistit jak na to, máte už možnost jen v srpnu. Volná místa na praktických kurzech v centru Prahy.
Proč se snažíme dávat jednoduché návody?
Proč se snažíme dávat jednoduché návody?
Včerejší článek o technice zajíždění pro přístavu vyvolal na FB hodně reakcí. Některé nesouhlasné. Proč navrhujeme jedno řešení a ne jiné? Proč navrhujeme A, když řešení je celá řada? Je to jednoduché, naše dlouholetá zkušenost nám říká, co je pro nováčky za kormidlem (to může být i ten, kdo jezdí 5 let na týden) nejjednodušší, co se nejlépe naučí, co je nejbezpečnější. vycházíme ze zkušenosti za kormidlem i zkušeností při výuce.