Za 60 dnů kolem světa?
Již za tři dny startuje devátý ročník Vendée Globe. Za jak dlouho protne vítěz cílovou čáru? Největší optimisté mluví o první dekádě ledna… Podaří se rekord stlačit pod 60 dnů? Jakou roli v tom hrají foily, optické senzory, moderní autopiloty a bezpečnost na palubě?
Alex Thomson, jeden z největších favoritů na vítězství, při úterním rozhovoru mluvil o času mezi 59 a 70 dny pro vítěze. Samozřejmě v závislosti na počasí. I 70 dnů by znamenalo zlepšení stávajícího rekordu Armela Le Cléac´h z roku 2017 o více než 4 dny. Co se od minulého ročníku změnilo, že je možné očekávat tak masivní zlepšení? Jde především o foily, přístup k důležitým datům a bezpečnost śkipperů.
Třikrát větší foily
„Nejviditelnější vývoj foilů je v jejich velikosti. Před čtyřmi lety jsme teprve začínali. Od té doby se vše změnilo. Je logické, že stejně jako u každé Vendée Globe, se rychlosti zvyšují a rekordy se zkracují. Autopiloty, datové senzory a uzavřené kokpity, vše je uzpůsobeno životu ve větší rychlosti. Vysoké rychlosti ale znamenají přenos vibrací a nárazů na loď a s tím souvisí i vyšší nepohodlí za plavby,“ vysvětluje poslední vítěz Armel Le Cléach.
Dnes používané foily jsou již čtvrtou generací. Trup jsou schopny zvedat k letu již ve 12 uzlech větru. Navíc je možné, na rozdíl od minulých let, naklápění foilů až o 5°. To umožňuje rychlejší plavbu proti větru.
Senzory zvyšující bezpečnost, spolehlivost a výkony
Na nových lodích jsou instalovány senzory z optických vláken. Na všechny prvky, které jsou namáhány. Na počítač přenášejí důležité informace. Sébastien Josse, který spolupracuje s Nicolasem Trousselem (Corum L'épargne), vysvětluje jejich použití: „Tvůrcem úspěchu v tomto závodě je skipper, který musí najít limity své a limity své lodě. V udržování vysokých průměrných rychlostí mu pomáhají senzory, které umožňují mnohem exaktněji nacházet limity materiálu. Stačí nastavit kurzor na správné místo… Díky optickým vláknům zná skipper okamžitá dynamická zatížení a například deformace foilů, nebo nárazová zatížení na trupu. Týmy jsou čím dál sofistikovanější. Vendée Globe je nyní hodně o sběru dat a jejich vyhodnocení.“
Na palubě Hugo Boss je po celé lodi rozmístěno 350 senzorů, od kormidel přes trup, včetně rigu a foilů. Při dosažení limitních hodnot se spustí alarmy, zejména pokud jde o namáhání takeláže.
S takovým vybavením se mnohem lépe nacházejí hranice, které není možné překročit. Kde dříve záleželo na citu, jsou dnes exaktní limity. Jak to bude fungovat, se uvidí.
V dalším dílu se podíváme na moderní autopiloty a na ochranu kokpitu.
3158
Související články
V Lorientu odhalili bestii
V Lorientu odhalili bestii
Ve středu navečer byl poprvé představen veřejnosti nový offshore trimaran Gitana 18. Oceány přelétne na křídlech. V unikátní stroj s celou řadou revolučních řešení.
Charlie Dalin při Vendée bojoval s rakovinou
Charlie Dalin při Vendée bojoval s rakovinou
Vítěz poslední Vendéé Globe Charlie Dalin nebojoval při závodu kolem světa jen se svými soupeři, ale také s rakovinou. Navzdory nutnosti pravidelné medikace a bolestem dokázal zvítězit.
Záchrana v ledové bouři v Jižním oceánu
Záchrana v ledové bouři v Jižním oceánu
V bouři ve větru o rychlosti 90 uzlů upadl kýl jachtě Tonyho Bullimora a jachta se překlopila. Zachráněn byl za 4 dny ve chvíli, kdy si všichni mysleli, že je mrtvý. Druhým zachráněným v nouzi byl Raphaël Dinelli. Jeden z mimořádných příběhů světového offshore jachtingu. Tedy... Vlastně příběhy dva.