Vyvazujete se při kotvení na břeh?
V přeplněných letních zátokách se často stává, že jachty stojí vyvázané zádí na břeh. Asi jste to již zažili. Jaký je váš postup při tomto kotvení?
Často je vidět, že do zátoky přijede loď, zakotví, najede ke břehu, vysadí do člunu muže s lanem a začne přetahovaná. Lano se na člunu zamotává. S provazem ve vodě, který brzdí, se dinghy moc nehýbe z místa, na břehu je pak těžké najít bod, na který je možné lano vyvázat. Pokud přitom fouká i jen slabý vítr, má méně zkušený kormidelník celou dobu plné ruce práce, aby jachtu udržel na místě.
Jistě se vám to už stalo.
Co zkusit opačný postup
Připlujeme do zátoky. Obhlédneme dno, abychom našli místo, kde bude kotva nejspíše držet (bez řas). Potom naložíme lano na dinghy a vyšleme na břeh vyvazovače lana. Odpluje s celým lanem. Loď ještě není zakotvená, proto nemusí spěchat. Na břehu má dost času na nalezení pevného bodu na vyvázání.
Následně uváže konec lana a jeho zbytek si hodí zpět do dinghy. Kormidelník na jachtě vidí, že lano je připravené a může začít kotvit. Jachta vypustí kotvu a zacouvá k vyvazovači na dinghy, který je připraven dále od břehu. Stačí rychle převzít podávané lano, hodit ho na vazák a je hotovo. Vše bylo rychlé, bez stresu a bez nutnosti dlouhého manévrování na místě s vypuštěnou kotvou.
Je to stejné a přeci jiné. Podobné tipy najdete v knize Přístavní manévry.
10639
Související články
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Kotviště u Stromboli je známé. Známé tím, že stojí za starou belu. Špatně drží kotva a není chráněné před vlnami. Ukázalo se to i během naší jarní plavby.
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?