Vyvazujete se při kotvení na břeh?
V přeplněných letních zátokách se často stává, že jachty stojí vyvázané zádí na břeh. Asi jste to již zažili. Jaký je váš postup při tomto kotvení?
Často je vidět, že do zátoky přijede loď, zakotví, najede ke břehu, vysadí do člunu muže s lanem a začne přetahovaná. Lano se na člunu zamotává. S provazem ve vodě, který brzdí, se dinghy moc nehýbe z místa, na břehu je pak těžké najít bod, na který je možné lano vyvázat. Pokud přitom fouká i jen slabý vítr, má méně zkušený kormidelník celou dobu plné ruce práce, aby jachtu udržel na místě.
Jistě se vám to už stalo.
Co zkusit opačný postup
Připlujeme do zátoky. Obhlédneme dno, abychom našli místo, kde bude kotva nejspíše držet (bez řas). Potom naložíme lano na dinghy a vyšleme na břeh vyvazovače lana. Odpluje s celým lanem. Loď ještě není zakotvená, proto nemusí spěchat. Na břehu má dost času na nalezení pevného bodu na vyvázání.
Následně uváže konec lana a jeho zbytek si hodí zpět do dinghy. Kormidelník na jachtě vidí, že lano je připravené a může začít kotvit. Jachta vypustí kotvu a zacouvá k vyvazovači na dinghy, který je připraven dále od břehu. Stačí rychle převzít podávané lano, hodit ho na vazák a je hotovo. Vše bylo rychlé, bez stresu a bez nutnosti dlouhého manévrování na místě s vypuštěnou kotvou.
Je to stejné a přeci jiné. Podobné tipy najdete v knize Přístavní manévry.
10892
Související články
Řetězová pavučina v přístavu
Řetězová pavučina v přístavu
Přístav je mělký, dno jasně viditelné. Potřebujete hodit kotvu. Ale kde? Dno je plné kotev a řetězů nových i letitých. Kde spustit kotvu, aby šla ještě vytáhnout?
Co musíte umět v řeckých přístavech?
Co musíte umět v řeckých přístavech?
Je jedna dovednost, bez které se v řeckých přístavech v podstatě neobejdete. Víte, která to je?
Jak správně pracovat na palubě s mooringem
Jak správně pracovat na palubě s mooringem
Při přístavních manévrech hraje hlavní roli kormidelník. On musí být schopen stabilizovat loď. To ale neznamená, že pracant u mooringu by neměl co pokazit. Jaká je hlavní chyba, ke které při práci s mooringem může dojít?