Výšky a hloubky v mapách
Pojďme se podívat na různé úrovně hladiny moře. Od jaké hladiny se obvykle značí hloubky, výšky kopců či majáků nad hladinou, nebo podjezdové výšky mostů? Na první pohled to může vypadat složitě, ale jako vše v navigaci je to logické.
Nejprve se podíváme na běžně používané rozdílné výšky hladin
HAT Highest Astronomical Tide nejvyšší astronomická hladina přílivu (nezohledňuje meteorologické podmínky)
MHWS Mean High Water Spring střední vysoká hladina při springu
MHWN Mean High Water Neap střední vysoká hladina při neapu
MLWN Mean Low Water Neap střední nízká hladina při neapu
MLWS Mean Low Water Spring střední nízká hladina při springu
CD Chart Datum mapové datum (nula mapy) také LAT – Lowest Astronomical Tide – nejnižší astronomický odliv
Jak je na obrázku vidět, hloubky jsou značené od CD, tedy od LAT. Logika je jasná, nepočítáme-li meteorologické podmínky, je to nejnižší možná hladina. Obvykle bude hloubka větší.
U míst, která se vynořují nad hladinu jen při odlivu, je jejich výška udávána také nad CD/LAT.
Výška pevniny, majáků a všeho, co je stále nad hladinou, je počítána k MHWS.
A nakonec tu máme mosty, nebo například kabely nad mořem. Zde jde o podjezdovou výšku. Ta je běžně uváděna od HAT, tedy od nejvyšší astronomické hladiny přílivu. Logika je znovu jasná, nebereme-li v úvahu meteorologické podmínky, podjezdová výška by nikdy neměla být menší, než je uvedeno v mapě.
Toto je tedy standard. Na některých mapách se jednotlivosti mohou lišit. Proto je třeba věnovat pozornost titulu mapy.
712
Související články
Konec papírových map
Konec papírových map
Britský vydavatel papírových map příští rok s tiskem na papír končí. Zůstanou piloty a podobné navigační publikace, ale papírové mapy se již vydávat nebudou. Vše jen digitálně…
Umíte spočítat výšku hladiny za přílivu?
Umíte spočítat výšku hladiny za přílivu?
Plujete v přílivových vodách. Potřebujete spočítat výšku hladiny nad mělčinou, kterou musíte přejet. Postup je snadný.
Pro plánování plavby stále papírová mapa
Pro plánování plavby stále papírová mapa
Během dvou desetiletí jsme se ocitli v digitálním světě. Platí to i o jachtingu. Navigujeme mapovým plotterem, nebo dokonce telefonem. Je však stále oblast, kde je papírová mapa téměř nezastupitelná. Jde o plánování plavby.