Změny kolem jachet v Chorvatsku
Nové předpisy týkající se jachet a člunů, které začnou platit v Chorvatsku, mnohé nepotěší. Týkají se technických prohlídek jachet, vypouštění odpadu, omezení vodních skútrů atd.
Od 1 června vstupuje v platnost povinnost mít technickou prohlídku lodě, kterou bude nutné v pravidelných intervalech obnovovat. Vlastníci jachet a člunů delších než 7 metrů a s motorem o výkonu nad 15 kW se musí do 1. června přihlásit k technické kontrole. Další kontroly budou následovat v pravidelných intervalech. Podle laického překladu předpisu se zdá, že by kontroly u soukromých jachet měly být prováděny v intervalu 5 let. Kontrola každé 2 roky se týká komerčně provozovaných lodí. Ty musí zároveň absolvovat jednou za 4 roky kontrolu na suchu.
Vzhledem k tomu, že v Chorvatsku je registrováno 97 000 plavidel, končí zástupcům kapitanátů sladký život.
Na rychlých motorových člunech (20 uzlů a více) bude povinná vesta. Plavidla s jet pohonem a všechny motorové čluny musí mít ruční pojistku. Plavidla s jet pohonem využívaná komerčně musí mít dálkový systém na zastavení. Do 5 let mají být vybavené sofistikovaným automatickým systémem, který umožní snížit maximální rychlost na 5 uzlů v určitých případech.
Další pravidla hovoří o nakládání s odpady. Je to vlastně jednoduché. Do moře nebude smět nic. Zdá se (jde o laický překlad), že motorové lodě s vestavěným motorem budou muset mít tank na bordel olejového typu, který bude muset mít vývod na palubě, kterým půjde vyčerpat. Plachetnicím budou stačit přenosné nádrže do 25 l objemu.
Do moře nebudou smět být vypouštěny ani odpadní vody ze záchodů.
Vše výše uvedené vychází z překladu z chorvatštiny, který je jen o vlásek lepší než pověstný googlepřeklad. V budoucnu se pokusíme tento dokument přinést kompletně v češtině.
Za škody vzniklé aplikací našeho nedokonalého překladu neručíme. Jde i o škody na cevách v mozku majitelů jachet registrovaných v Chorvatsku
9480
Související články
Ztroskotání trajektu na Premudě
Ztroskotání trajektu na Premudě
V pátek v 1820 ztroskotal trajekt Princ Zadra u ostrova Premuda. Podle svědků najel plnou rychlostí na útes Bračići na dohled od přístavu Krijal. Na palubě bylo 72 pasažérů. Druhý den šel ke dnu. Na potápěčské mapě Jadranu přibyl nový vrak.
Když se nechce domů…
Když se nechce domů…
Listopad v Praze. Ranní mrazíky, mlha, nízká oblačnost, šedivé dny. A tma. Přílišná porce tmy pro život po padesátce. Nebo raději slunce od úsvitu do soumraku, teploty nad 20 a jachting bez konkrétních cílů?
Jiný Jadran
Jiný Jadran
Teploty 22 – 23°C, moře stále koupací, lodí jen jako šafránu a jejich ceny přívětivé. Slunečný týden, dva, tři. Připlutí do přístavu není třeba plánovat. A jiní turisté? Zaslechl jsem, že jednoho opozdilce zahlédli ve Vodici… Ideální čas na plavbu po v létě vyblázněném Jadranu.