Učit se bez zpětné vazby je zdlouhavé a plné opakovaných chyb
Znovu se podíváme na častou slabinu nejen českých a slovenských jachtařů. Jde o zajíždění do přístavů, které obvykle není problémů prosté. Někdy dochází ke škodám, jindy k pobavení v kavárnách sedících lelkovačů, či již dříve zakotvených.
Velká část jachtařů neměla možnost se na kurzech přístavní manévry naučit. Mnohdy je to tak, že k molu si během kurzu zajeli dvakrát, možná čtyřikrát, když měli štěstí. A tak se učí za pochodu během vlastních plaveb. Metoda pokus-omyl, bez zpětné vazby.
Podle mého názoru je jedním z kamenů úrazu právě absence zpětné vazby. Mám-li se zlepšit, musím vědět, kde jsem chyboval. Loď do přístavu vždy nějak dostanu. Otázkou ale je, jestli to bylo podle předem připraveného plánu, nebo dílo vyšších sil. Často jde o zmíněné síly shůry, které nahradily naši nedostatečnost.
Mám-li se poučit, musím vědět, co jsem udělal špatně, kde jsem chyboval. Protože však často nevím, co se vlastně dělo, a která síla zapříčinila přiblížení k molu, nemohu tuto příště využít, případně se jí vyvarovat.
Vím, proč mi při brzdění ulétla záď od mola? Proč se loď při zařazení předního chodu stočila vpravo? Vím, co jsem měl udělat, aby mi příď nesnesl vítr? Nebo co bylo špatně, když jsem si namotal mooring? Každá chyba má pozitivní efekt, když se z ní dokážeme poučit. Jak se ale máme poučit, když nevíme, co bylo špatně? Pak dochází k opakování chyb. A víte, jak to je. Říká se, že chybu může udělat každý, ale jen hlupák udělá tutéž chybu podruhé.
To se sice snadno řekne, ale když nevím, kde jsem chybu udělal, jak se jí mám vyvarovat?
Zde přichází část článku, za kterou nás někteří čtenáři odsoudí. Řeknou, že je to jen reklama… A já jim přitakám.
Abyste nevršili stále dokola stejné chyby, jsme tu my. Respektive naše kurzy. Na našich jednodenních kurzech v Praze vás během 8 hodin naučíme základy manévrování s lodí a po každém vašem zajetí vám dáme zpětnou vazbu. Co bylo dobře, co špatně a proč. Jak se chyb vyvarovat. Podle mého je toto nejrychlejší cesta, jak se posunout směrem k požadovanému cíli.
Máte-li pocit, že máte v přístavních manévrech slabiny a chystáte-li se v nejbližší době na loď, využijte našeho posledního červnového volného termínu a přijďte se zdokonalit na kurz již tuto neděli.
436
Související články
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání.
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?